مشهد/ رئیس کمیسیون هدفمندی یارانه ها؛

انجام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بدون صلاحدید مجلس بوده است

رئیس کمیسیون هدفمندی یارانه ها گفت: تورم و استغراض 8 هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی به علت هدفمندی یارانه ها نیست، بلکه به علت بالا بودن میزان نقدینگی در این طرح است که مرحله دوم آن بدون صلاحدید مجلس بود.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

،‌ به نقل از روابط عمومی ستاد خبری آیت ا... مصلاحی مقدم، غلامرضا مصباحی مقدم با بیان این مساله عنوان کرد: تصویب قانون 14 ماده ای هدفمندی یارانه ها حدود 1 سال در مجلس به طول انجامید که از ظرفیت های این قانون محسوب می شد.

وی افزود: نحوه اجرایی شدن این قانون توسط دولت و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مجلس 5 ساله تعریف کرده بود اما دولت شیر آن را تند کرده و گام نخست را با حذف 60 درصد یارانه ها برداشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بسته شدن کارخانه ها و کاهش در چرخه تولید را به علت سرعت افزایش قیمت ها در قانون هدفمندی یارانه ها دانست.

مصباحی مقدم اظهار داشت: در ابتدا اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 50 درصد درآمد ناشی از این قانون باید به خانواده ها، 20 درصد به دولت و 30 درصد نیز به تولیدکنندگان تعلق می گرفت که با اشاره به دو بخش نقدی و غیرنقدی در قانون هدفمندی یارانه ها، بیمه خدمات درمانی، هزینه بیماری های خاص برای اقشار آسیب پذیر، پرداخت بخشی از اجاره خانه مستاجران و همچنین پرداخت هزینه تحصیل برای جوانان کم درآمد تحت عنوان نظام تامین اجتماعی باید از بخش غیرنقدی انجام می شد که تاکنون این گونه نشده است.

رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس سهم درمان بیماران در قانون هدفمندی یارانه ها را 30 درصد دانست و گفت: اگر این طرح درست اجرایی می شد 70درصد سهم درمانی مردم از محل درآمد ناشی از یارانه ها پرداخت می شد وی در خصوص اختصاص درآمد 30درصد یارانه ها به تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: در صورتیکه این طرح محقق می شد، به روز شدن کارخانه ها استفاده از تکنولوژی های جدید و کاهش استفاده از حامل های انرژی را در پی داشت.

عضو جبهه متحد اصولگرایان نحوه توزیع مساوی یارانه های نقدی بین ثروتمند و فقیر را ناعادلانه دانست و گفت: قشر آسیب پذیر و کم درآمد باید بیش از ثروتمندان یارانه نقدی دریافت کنند و این در حالی است که بیش از 20 میلیون نفر از افراد جامعه به این یارانه ها نیازی ندارند.

وی با اشاره به مذاکرات خود با وزیر اقتصاد در خصوص اجرایی شدن مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها و مخالفت مجلس با اجرای این طرح که پیش از اعلام شده بود گفت: وزیر اقتصاد و دارایی اجرایی شدن این طرح را از دستورات مستقیم ریاست جمهوری اعلام کرد.

مصباحی مقدم با بیان این که باید این طرح اصلاح شود و 50 درصد نقدینگی بین خانواده ها به صورت غیرنقدی پرداخت شود گفت:‌ آسیبی که کشور از تورم می بیند از هیچ چیز دیگری نمی بیند بر همین اساس جلوی این بیماری باید گرفته شود. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.