آمادگي رواني ورزشكاران در مقابل هيجانات

عواطف بخش جدايي ناپذير زندگي ما هستند و توانايي مديريت هيجانات منفي يكي از مولفه‌هاي مهم آمادگي رواني است كه هر فردي بايد آن را خود شناسايي، بازسازي و ترميم كرده و ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران،‌ زندگي تك‌ تك ما داراي افت و خيزهاي بي‌شماري است كه خيلي وقت‌ها توانسته‌ايم با مديريت درست و به موقع با آن مقابله كنيم، اما گاهي با موارد جديدي برخورد مي‌كنيم كه ممكن است تا حدي براي ما آشفتگي به همراه داشته باشد اين وضعيت در ورزشكاران و همه كساني كه در موقعيت هاي رقابتي قرار مي‌گيرند به مراتب فراواني بيشتري دارد و آنها بايد توانايي مقابله با انتقاد، درد، باخت، خطاهاي جسماني و ذهني و منابع ديگر فشارهاي رواني را داشته باشند.

مژگان سعيدي، مسئول كميته روانشناسي هيئت پزشكي ورزشي استان كرمانشاه در اين باره به خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران گفت:‌ ناتواني در سازگاري سريع با تجربه‌هاي ناخوشايند، اغلب به شكست عملكرد منتهي مي شود در شرايط بحران و حساسي براي حفظ بقاي خود بايد از يك سري افكار و احساسات خاص بهره بگيريد تا با بحران‌هاي ناشي از شكست و شكست‌هاي بي‌دليل مواجه نشويد.

وي ادامه داد: در غير اينصورت شرايط محيطي به راحتي مي‌تواند موجبات سرخوردگي و شكست شمار رافراهم آورد نكته قابل توجه در اين موقعيت‌ها اين است كه در چنين شرايطي همه افراد واكنش‌يكساني از خود بروز نمي‌دهند و برخي از آنان مي توانند مديريت كارآمدتري داشته باشند.

*تفاوت رفتارها در مقابل هيجانات منفي

افراد در هنگام مواجهه با هيجانات منفي احساساتي از قبيل ترس، اضطراب، خشم، نااميدي، احساس گناه، افسردگي و تنهايي را دارند در صورتي كه قادر به كنترل چنين احساساتي نباشند اين احساسات منفي كنترل نشده مي‌توانند وقفه بزرگي در زندگي ايجاد كرده و موجبات شكست وي را فراهم كند، پس به جاي اين كه انرژي دروني خود را صرف ايجاد كشمكش و درگيري كنيد، بايد يادبگيريد كه به ترس‌هاي دروني خود گوش كنيد، اگر بتوانيد اين احساسات را به طور سالم كنترل و هدايت نماييد، مي‌توانيد اطمينان داشته باشيد كه اين امكان وجود دارد كه به طور حتم آمادگي رواني شما افزايش يافته و به موفقيت دست پيدا كنيد.

مديريت هيجانات و احساسات منفي هرفردي به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم در طورل زندگي خود نحوه مديريت احساسات منفي را از اطرافيان خود مي‌آموزند، اما علاوه بر اين كه يادگيري‌ها كافي نيستند در طول مراحل رشد خود هر بار اتفاقات جديدتري به وقوع مي‌پيوندد كه هر كدام نياز به مقابله‌هاي متفاوتي دارد نكته نويدبخش اين است كه مهارت مديريت هيجانات آموختني است و بسياري از افراد قادرند با گرفتن مشاوره و تمرين اين مهارت را افزايش دهند و در اصطلاح خزانه رفتاري خود را ارتقا دهند.

براي شروع بايد تصور واقعي از خودتان داشته باشيد و موقعيت خود را در شرايط مختلف بسنجيد كه چه عكس‌العمل‌ها و رفتاري‌ را در شرايط مختلف از خود نشان مي‌دهيد.

به خاطر داشته باشيد نقاط ضعف ما بخش از وجود ماست كه قبول آن مي‌تواند باعث كنترل بهتر رفتارهاي هيجاني ما در موقعيت هاي بحراني شود و نبايد با انكار آن‌ها اوضاع را دشوارتر كرد. اين امر نه تنها به بقاي فردي شما كمك مي‌كند بلكه مي‌تواند تاثير مثبتي بر روي زندگي روزمره اجتماعي شما نيز تاثيربگذارد .

همه ما در زندگي با رها و بارها ترس و اضطراب را به طور مقطعي تجربه كرديم و گام بعدي براي كسب آمادگي رواني اين است كه ترس‌هايتان را پيش بينيكنيد زماني كه در شرايط بحراني قرار گرفتيد لازم نيست وانمود كنيد كه از چيزي نمي‌ترسيد با خيال آسوده تمام مواردي كه برايتان ايجاد ترس مي‌كنند و پيش‌بيني كنيد و آنها را مخاطب قرار داده و سعي كنيد به مرور زمان آنها را از بين ببرند.

*بر احساس ترس چگونه پيروز شويد

اگر بتوانيد كنترل ترس‌هايتان را به دست بگيريد، بي‌شك پيروزي از آن شما خواهد بود، همين ترس هاي كنترل شده سبب مي‌شوند با نيروي بيشتري به جنگ مشكلات برويدترسهايتان را در ذهنبه تصوير بكشيد، ببينيد براي از بين بردنشان چه فكري به ذهنتان ميرسد اگر لازم است در اين زمينه مهارت جديد بدست آوريد به هيچ وجه كوتاهي نكنيد و در كلاس‌هاي آموزشي شركت كنيد.دقت داشته باشيد در اين شرايط هدف از بين بردن ترس نيست، بلكه بايد در درون خود اين اعتماد را بوجود آوريد كه برخلاف تمام ترسهاي موجود شما اين جرات را داريد كه در برابر مشكلات پيش‌آمده از خود واكنش نشان داده و وارد عمل شويد،‌از اين روش دربهبود شيوه زندگي روزمره خود نيز مي‌توانيد استفاده كنيد.

*با واقع‌گرايي به آرامش رواني دست يابيد

سعيدي گفت:‌ براي دستيابي به آمادگي رواني واقع‌گرايي گام مهمي محسوب مي شود يك بررسي و ارزيابي دقيق از عملكرد خود داشته باشيد و شرايط را همان گونه كه هست ببينيد و وقايع را آنطور كه دلتان مي‌خواهد به تصوير نكشيد، شايد واقعيت هميشه آن طور كه شما تصور مي‌كنيد دلپذيرو مطابق ميل شما نباشد.

وي ادامه داد: اگر شرايط را همان طور كه هست قبول كنيد اين امر مي‌تواند به شما كمك كند كه ا زميان گزينه‌هاي مختلفي كه در پيش رو قرار گرفته بهترين مورد را انتخاب كنيد انتظارات و اميدهاي خود را هميشه در قالب واقعيت ها نگه داريد، زماني كه با درسرداشتن انتظارات نادرست وارد مبارزه مي‌شويد با دستهاي خودتان شرايط نااميدكننده تري را براي خود به وجود مي‌آوريد.

*مثبت انديشي باعث ارتقاي آمادگي رواني مي شود

مثبت انديشي و نگرش مثبت مهارتي است كه در آمادگي رواني تاثيربسزايي دارد كه نگرش مثب در هر شرايطي مي‌تواند به شما كمك كند مسائل بي‌شماري هستند كه در نگاه اول بدتر از آن چيزي كه هستند به نظر مي‌رسند اما سعي كنيد تا آنجايي كه مي‌توانيد از بين چيزهاي بد،‌نكات مثبت آنرا پيدا كرده و بر روي آنها تمركز كنيد.

شايد در اولين گام انجام چنين كاري برايتان مشكل باشد اما با سعي و تلاش نه تنها مي‌توانيد مثبت گرايي را در خود گسترش دهيد بلكه در عين حال مي‌توانيد با خواندن كتاب ، شركت دركلاس‌هاي آموزشي و مشاوره اين مهارت را افزايش دهيد.

*آمادگي رواني در پيروزي ورزشكار موثر است

در مسابقات ورزشي معمولاً با توجه به اينكه افراد از توانايي‌هاي جسماني مشابهي برخوردارند در بسياري از لحظات حساس و بحراني اين آمادگي رواني است كه تعيين كننده برد و باخت است.

لذا بر هر ورزشكاري واجب است كه با تكنيك‌هاي مديريت استرس آشنا شود ، يادگيري تكنيك‌هاي مديريت استرس هم در شرايط عادي و هم درشرايط حاد و بحراني مي‌تواند براي شما سودمند باشد.

افرادي كه داراي مهارت آمادگي رواني هستند،قادرند عليرغم فشارهاي رواني موجود،واكنش‌هاي مناسب‌تري را انتخاب كنند و عملكرد بهينه‌تري را داشته باشند.

*آموزش آمادگي رواني به ورزشكاران الزامي است

آمادگي رواني ورزشكاران همانند آمادگي جسماني ايشان نيازمند صرف وقت ،‌تمرين، ممارست ، بكارگيري تكنيك‌هاي علمي، روان‌شناختي و بهره‌گيري از متخصصين مربوطه است ويك مدير يا مربي آگاه در كنار ساير عوامل تعيين كننده، امكان بكارگيري متخصصين اين حوزه را براي تيم خود فراهم مي‌آورد.

ايجاد مهارتهايي مثل توجه،‌تمركز، دقت، كنترل ، اضطراب كنترل استرس، انگيزش ، اعتماد به نفس، تصويرسازي ذهني، ريكلسيشن ،‌كنترل هيجان، تفكر مثبت و ... از جمله فعاليت‌هايي است كه مي‌توانند جهت ارتقا آمادگي رواني به ورزشكاران آموزش داده شوند.

با تمرين مهارت‌هاي ذكر شده مي‌توانيد آمادگي رواني خود را ارتقا بخشيد تا در شرايط بحراني عكس‌العمل مناسب را از خود بروز دهيد اما بخاطر داشته باشيد كه باور اين كه آمادگي رواني ظرفيتي قابل تقويت و ارتقا است اولين گام موثر براي شروع است كه با كمك گرفتن از متخصصين مربوطه امكان‌پذير و دست يافتن است./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار