در حاشیه دومین کنگره دوسالانه جراحی زانو عنوان شد؛

تغیر شیوه زندگی آمار تعویض مفصل در جوانان را افزایش داده است

در گذشته تعویض مفصل فقط برای افراد مسن استفاده می شد ولی امروزه به دلیل تغییر شیوه زندگی در افراد جوان این صدمات بیشتر است که قابل برگشت نیستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران،دکتر فرشید باقری متخصص ارتوپدی در حاشیه دومین کنگره دوسالانه بین المللی جراحی زانو،آرتروسکوپی . آسیب های ورزشی ایران گفت:در گذشته تعویض مفصل فقط برای افراد مسن استفاده می شد ولی امروزه به دلیل تغییر شیوه زندگی در افراد جوان این صدمات بیشتر است که قابل برگشت نیستند.تعویض مفصل به طور کلی در شرایط موجود آخرین راهکار برای نجات مفاصل دردناک و بازگرداندن حرکات مفصل و کارایی مفاصل بدون درد است.
وی تصریح کرد:از جمله بیماری هایی که که باعث ایجاد این بیماری می شود می توان به بیماری های مادرزادی،صدمات مختلف حوادث ترافیکی و بیماری های متنوع مفصلی مانند انواع روماتیسم ها ،آرتریت روماتوئید و... اشاره کرد.
همچنین در بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری های روماتیسمی پیشرفته که سالها از دوره درمان ان گذشته است تعویض مفصل به عنوان اخرین انتخاب به شمار می رود.
و تمام بیماری های مفصلی که قابل درمان نیستند ویا صدمات مفصلی که به سایرروشها ی درکانی جواب ندهد نیاز به تعویض مفصل امری ضروری است و برای پیشگیری جلوگیری از فرسایش مفصل مهم است.
این جراح زانو و مفصل ران در ادامه عنوان کرد:به طور کلی تعویض مفصل دو دسته کلی اولیه و ثانویه تقسیم می شود .که در دسته اولیه آرتروئید های با منشا ناشناخته هستند و اغلب زمینه فامیلی و ارثی دارند بنابراین این دسته قابل درمان نیستند و به لحاظ پیشگیری باید با پایین نگه داشتن وزن بدن ، اصلاح شیوه زندگی و استفاده صحیح از اندام مانند پیاده روی وتوجه به وضعیت ارگونومی و حرکات صحیح در زندگی معمولی می توان از بروز این حرکات پیشگیری کرد.
باقری افزود:در دسته ثانویه تخریب مفصل به هر دلیل از قبل علت مشخصی دارد مانند انواع شکستگی ها و صدمات مفصل به دنبال حادثه،انواع صدمات ورزشی،پارگی مینیسک و رباطها به ویژه در زانو و.. باعث فرسایش مفصل و تخریب غضروف به صورت غیر قابل برگشت می شود و در این شرایط چاره ای جز تعویض مفصل وجود ندارد.
استادیار علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:بنابراین بایستی بیماری های شناخته شده توسط پزشک معالج به موقع شناخته شود و اقدام به درمان صورت گیرد و همچنین تغییر شکل محورهای زانو تا قبل از 30 سالگی اصلاح شودو به طور کلی مفصل مصنوعی در شرایط نگهداری مناسب 10 تا 15 سال کاربرد دارد.
دومین کنگره دوسالانه بین المللی جراحی زانو،آرتروسکوپی . آسیب های ورزشی ایران تا پنجم اسفند در مرکز همایش های بین المللی کیش در حال برگزاری است./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار