فیس بوک؛ ابزاری برای جاسوسی

رسانه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر تبدیل به یک ابراز پیشرفته در دست سازمانهای جاسوسی شده اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، پایگاه گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "ژولی لیوسک" نوشت: نتایج تحقیقات جدید شورای مطالعات استراتژیک مدیترانه که در کتاب سال مطالعات اطلاعاتی سال 2012 میلادی منتشر شده، نشان می دهد که رسانه های اجتماعی تبدیل به یک ابراز پیشرفته در دست سازمانهای جاسوسی شده اند.

جوزف فیتساناکیس عضو موسسه تحقیقاتی اطلاعاتی اینتل نیوز که از جمله کارشناسان شرکت کننده در این بررسی است می گوید در این بررسی توضیح داده شده است که سایت ها اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب و نیز دیگر پلتفورم های شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای مورد علاقه سازمان های اطلاعاتی قرار گرفته اند و به کانالهایی ارزشمند برای جمع آوری اطلاعات تبدیل شده اند. با این حال آنچه در این بررسی به آن اشاره نشده است استفاده از رسانه های اجتماعی توسط سازمان های اطلاعاتی برای دیگر مقاصد است.

این بررسی این مسئله را به ما القا می کند که رسانه های اجتماعی تنها ابزاری برای جمع آوری اطلاعات هستند این در حالی است که در واقع مدارک مختلفی وجود دارد که نشان می دهد این رسانه ها به عنوان ابزاری تبلیغاتی از جمله ایجاد هویت های تقلبی برای حمایت از عملیات های مخفی مورد استفاده قرار می گیرند.

این مسئله در بررسی های دیگر نیز مشاهده شده است.

تحقیقات شورای مطالعات استراتژیک مدیترانه در چارچوب تحولات بهار عربی صورت گرفته است که گفته می شود دولت امریکا را وادار کرد خط مشی هایی برای جدا کردن اطلاعات از شبکه های رسانه های اجتماعی ارائه کند. از طرف دیگر این حقیقت وجود دارد که دولت امریکا به فعالان مخالف در کشورهای دیگر آموزشهایی برای بی ثبات کردن کشورهایشان می دهد.

این روش به طور کامل در گزارشی که تونی کارتولوچی اخیرا درباره مصر ارائه کرده، آمده است.

مخالفت های سایبری نیز از جمله دیگر فعالیت های تحت حمایت های مالی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا است.

موسسه فریدام هاوس که نهادی وابسته به سازمان اطلاعاتی امریکا است اخیرا کنفرانسی با عنوان «مخالفت های سایبری : موفقیت های جهانی و چالشهای پیش روی آن» برگزار کرده است.

در این کنفرانس روشها و دستاوردهای هشت سخنران مهمان که در واقع فعالان ناراضی سایبری در هفت کشور مختلف بودند توضیح داده شد.

نکته قابل توجه این بود که پنج کشور از این هفت کشور یعنی چین، کوبا، ایران، سوریه و روسیه در واقع کشورهایی بودند که موسسه فریدام هاوس آنها را کشورهای غیر آزاد اعلام کرده است.

در دو کشور دیگر نیز از نظر فریدام هاوس کشورهای تقریبا آزاد بودند که یا مثل ونزوئلا دولت آنها در حال افزایش قدرت و یا در کلمبیا صحنه ناآرامیهای گروههای تروریستی بودند.

دیگر نکته جالب این است که کشورهای متحد امریکا که از نظر موسسه فریدام هاوس آزادی در آنها محدود است از جمله بحرین و عربستان سعودی در این کنفرانس هیچ سخنرانی نداشتند.

تنها متحد امریکا که مخالفان آن در این نشست شرکت داشتند کلمبیا بود که به گفته فریدام هاوس در آن نیز تهدید های گروههای تروریستی موجب محدود شدن آزادی شده است نه دولت.

با این حال ذکر این نکته نیز ضروری است که دولت کلمبیا به جاسوسی از خبرنگاران خود متهم شده است گروه حقوق بشر موسوم به کمیسیون کشورهای امریکایی درباره حقوق بشر نیز اعلام کرده است آزادی بیان در کلمبیا بسیار محدود است.

هدف از آموزش فعالان مخالف توسط سازمان های غیردولتی امریکایی بی ثبات کردن دشمنان سیاسی امریکا به نام آزادی است و مخالفان سایبری نیز به ابزاری برای سازمان های اطلاعاتی غرب برای عملیات های سری تبدیل شده است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار