خشونت خانگی واقعیت تلخ ؛ اما...

خشونت خانگی واقعیت تلخی است که عوامل بسیاری در گسترش آن دخیل است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، خشونت یک نوع پاسخ اعتراض آمیز است که فرد نسبت به فشارهای درونی و بیرونی که به وی تحمیل شده است ، می‌دهد.

 

روان کاوان معتقدند که هنگامی که نمی‌توانیم حرف‌مان را به کرسی بنشانیم توسط خشونت آن را اعمال می‌کنیم و این به معنای آن است که کسی اقتدار درونی‌اش از بین رفته یا کمرنگ شده ناچار است با خشونت خواسته‌اش را محقق کند.
ابوالفضل عالمی روانشانس گفت: عواملی مانند ترس و شرم اعضای خانواده، کاستی‌های قانونی، بی‌توجهی نهادهای حمایتی در گسترش خشونت خانگی دخیل است.
وی بیان داشت: وقتی احترام به خود را یاد نگیریم و از کودکی با احساس تحقیر زندگی کنیم برای دیگران نیز طبعاً‌ احترام قائل نمی‌شویم و این از مواردی است که موجب خشونت خانگی می شود.
این روانشناس افزود:وقتی کودک کتک می‌خورد به تنها چیزی که نمی‌اندیشدکار اشتباهش است.
عالمی اظهار داشت: خشونت اعمال شده ازسوی والدین مهمترین عامل از بین رفتن اعتماد و صمیمیت در خانواده است.
وی خاطر نشان کرد:این بی‌احترامی مثل یک عقده سرکوب شده حل نشدهدر درون فرد باقی می‌ماند و هنگامی که فرد توسط عوامل بیرونی تحریک می شود آن را به شکل پرخاشگری و خشونت بیرون می‌ریزد.
عالمی افزود: در چنین شرایطی است که تخلیه کردن احساس شرم با کتک زدن و تحقیر کردن کسی که فرد را خشمگین کرده برایش فوق‌العاده راضی کننده است.

وی گفت: آن چه که از اهمیت بیشتری برخوردار است اثرهای درازمدت خشونت بر کودک است.

این روانشناس بیان داشت:‌ اعتماد به نفس پایین و احساس شرم از مهمترین این تاثیرات است و چنین کودکی دربزرگسالی به یک والد مهاجمخشن و آزار دهنده تبدیل میشود و به فرزندخود آسیب می‌زند.

این روانشناس با اشاره به اینکه قربانیان خشونت نیز در اعمال خشونت نقش مهمی ایفا می‌کنند تصریح کرد:سکوت بزه دیدگان درمقابل خشونت موجب تکرار آن خواهدشد.

وی بیان داشت: از مهمترین دلایل ایجاد خشونت دلایل فرهنگروانی و اجتماعی است.

عالمی همچنین افزود: فیلم‌های سراسر خشونت نیز تاثیر بسیاری بر رفتار خشونت آمیز به خصوص درمیان کودکان دارد.

این روانشناس اظهار داشت: در بسیاری از موارد شخص به علت ترس و دلهره از یک عامل دیگر دست به خشونت می‌زند .

وی افزود: معمولاً خشونت وقتی در میان افراد ابراز می‌شود که فرد تهدیدی را احساس می‌کند.

عالمی گفت: والدینی که خودشان درگیر پرخاشگری کلامی هستند به کودکانشان خشونت را می‌آموزند.

گفتنی است، در گزارش‌های مربوط به خشونت در خانواده معمولاً زنان و کودکان به عنوان قربانیان اصلی خشونت خانگی و مردان به عنوان افراد خاطی قید می‌شوند.

بخش اصلی خشونت خانگی به ویژه موارد منجر به ضرب و جرح از سوی مردان صورت می‌گیرد، این در حالی است که به راحتی می‌توان از شرایط بروز خشونت خانگی توسط هر یک از اعضای خانواده جلوگیری کرد./ل
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار