بیرجند/

نگاهی به جاذبه هاي تاريخي و گردشگري سرايان

شهرستان سرايان واقع در شمال غربي استان خراسان جنوبي معروف به سرزمين آب انبارها با دارا بودن جاذبه هاي گردشگري و آثار تاريخي، آماده پذيرايي از ميهمانان نوروزي و گردشگران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ آنچه از بررسي هاي باستان شناسي منطقه بدست آمده حاكي از آن است كه سابقه استقرار جوامع پيش از تاريخ در حوالي آيسك سرايان به هزاره هاي چهارم و سوم پيش از ميلاد مي رسد.
همچنين سابقه تاريخي سرايان به دوران قبل از اسلام برمي گردد و سد تاريخي ( زو ) از يادگارهاي باقي مانده از اين دوران است و در دوره اسلامي نيز اين منطقه بخشي از ايالت قهستان بوده كه در همان نخستين سالهاي حمله اعراب به تصرف سپاه اسلام در آمد.
این گزارش می افزاید : در منابع جغرافيايي قرون اوليه اسلامي، اسمي از سرايان به ميان نيامده اما بررسي هاي باستان شناسي منطقه وجود تپه ها و محوطه هاي مربوط به دوره سلجوقي را در اين شهرستان تاييد مي كند و با عنايت به بالا گرفتن نهضت اسماعيليان در اين دوره و در اختيار گرفتن قلعه هاي قهستان و از جمله قلعه قلاع سرايان مي توان گفت كه اين منطقه در دوره سلجوقي يعني قرن پنجم و ششم هجري از رونق و آباداني برخوردار بوده است.
تپه هاي مربوط به دوره سلجوقي شهرستان سرايان تا اين تاريخ در محدوده خراسان جنوبي از آثار شاخص و منحصر به فرد مي باشند.
بر اساس این گزارش ، در بررسي باستان شناسي شهرستان سرايان در مجموع 54 اثر تاريخي شامل، بنا، محوطه، غار، تپه هاي تاريخي و درختان كهنسال در اين شهرستان شناسايي شده كه قدمت آن در محدوده اي زماني از دوران تاريخي ( قبل از اسلام) تا قاجاريه را در بر مي گيرد.
كاروانسراي سرايان ، مسجد جامع سرايان ، مقبره تورانشاه، آب انبار كاروانسرا، آب انبار كمال آيسك، برج حصار سه قلعه و قلعه قلاع سرايان از جمله آثار ارزشمند و ديدني براي مسافران نوروزي و گردشگران است.
مقبـره توران شاه مربوط به دوره تيموري در حاشيه جنوبي شهر سرايان و در داخل قبرستان قديمي واقع شده و بنا داراي نقشه هشت ضلعي بوده كه ورودي آن در ضلع شمال شرقي قرار گرفته است.
منطقه نمونه گردشگري مصعبي و كريمو هم از ديگر آثار تاريخي سرايان در روستاهاي مصعبي و كريمو از توابع بخش مركزي شهرستان سرايان در 30 كيلومتري شمال شهر سرايان واقع شده است.
آب و هواي اين روستاها در بهار و تابستان و اوايل پاييز، مطبوع و دلپذير و در زمستان‌ها سرد است و چشمه سارهاي فراوان، آب و هواي مساعد و اراضي مستعد، موجبات رونق باغداري و دامداري در اين روستاها شده است.
در اين منطقه چشم ‌اندازهاي بسيار زيبايي وجود دارد و در حال حاضر، طرح‌ها و پروژه هاي مربوط به منطقه نمونه گردشگري مصعبي و كريمو سرايان در دست اجرا است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.