خوزستان/

مسئولان سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی باگاس را فراهم کنند

مسئول امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان گفت: مسئولان استان باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی باگاس را فراهم کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، محسن ممبینی اظهار داشت: عدم سرمایه‌گذاری در این بخش به منزله سوختن فرصت‌های طلایی بوده که از چشم برخی مسئولان منتقد پنهان مانده است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد برخی موضع‌گیری‌های زیست محیطی نسبت به شرکت توسعه نیشکر غیرمنصفانه باشد.

مسئول امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه برخی مسئولان و نمایندگان مجلس، شرکت توسعه نیشکر را به دلیل سوختن باگاس، مقصر و متهم اصلی آلودگی‌های زیست محیطی می‌دانند، گفت: سوختن باگاس تنها پس از برداشت نیشکر و آن هم به‌طور غیر عمد اتفاق می‌افتد.

ممبینی افزود: باگاس دارای ارزش اقتصادی بسیار بالا و مخلوطی از قند، فیبر و رطوبت است که وقتی برای مدتی روی زمین باشد خود به‌خود می‌سوزد.

مسئول امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان تنها راه جلوگیری از سوختن این محصول با ارزش را ایجاد صنایع تبدیلی برای آن برشمرد و تأکید کرد: مسئولان استان باید زمینه را برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی باگاس فراهم کنند.

ممبینی یکی از استفاده‌های مهم باگاس را تولید کاغذ عنوان کرد و گفت: هم اکنون سالانه یک میلیون و 600 هزار تن باگاس از سطح کشت و صنعت‌های نیشکر خوزستان به‌دست می‌آید که از هر هفت تن آن، یک تن خمیر کاغذ تولید می‌شود. در حالیکه ظرفیت تولید کاغذ از باگاس با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی بیش از این خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 700 هزار تن کاغذ وارد کشور می‌شود تأکید کرد: عدم توجه به ایجاد صنایع تبدیلی در زمینه باگاس به معنای بی مهری به این نعمت الهی است.

ممبینی در تشریح یکی دیگر از مزایای باگاس گفت: کشورهای بسیاری مانند برزیل از باگاس نیشکر برای تولید برق استفاده می‌کنند. در گذشته نیز برق کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز از همین باگاس تولید شده است.

وی با اشاره به فواید زیست محیطی نیشکر نیز گفت: گیاه نیشکر با داشتن سطح سبز زیاد باعث جذب و تثبیت فراوان گازکربنیک و رهاسازی اکسیژن شده و نقش مهمی در تداوم حیات و لطافت و تعادل هوا ایفا می‌کند. مسئول امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه سالانه 74 هزار هکتار از زمین‌های استان زیر کشت محصول نیشکر می‌رود، گفت: این میزان به تنهایی سطح سبزی معادل 500 هزار هکتار ایجاد می‌کند که چیزی معادل 41 درصد وسعت اراضی خوزستان است.

ممبینی با اشاره به وجود بیش از 113 صنعت آلاینده در استان تصریح کرد: هیچ یک از این صنایع به اندازه صنعت نیشکر برای محیط زیست مفید نیست. برای نمونه 30 مجتمع پتروشیمی که آلوده کننده محیط زیست هستند در مجاورت تالاب شادگان وجود دارد که هیچ کدام در احیای تالاب نقشی ندارند و هزینه‌ای هم بابت احیای محیط زیست نکرده‌اند. این در حالی است که شرکت توسعه نیشکر با هدایت پساب‌های خود به درون تالاب شادگان باعث حفظ اکوسیستم و حفظ ذخایر ژنتیکی، جانوری و گیاهی و همچنین رونق اقتصادی و امرار معاش در تالاب شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.