لرستان/

مشكل عمده صادرات محصولات لرستان نبود كارگر متخصص است

هفتمين جلسه كميسيون كشاورزي و صنايع وابسته اتاق بازرگاني خرم آباد برگزار شد.

به گزارش

خبرنگار باشگاه

؛ محمد جمشيدي، رئيس كميسيون در اين جلسه يكي از مشكلات عمده صادرات محصولات كشاورزي را نبود كارگر تخصصي در استان دانست و افزود: عدم آشنايي كشاورزان با نحوه صحيح سورت بندي و بسته بندي محصولات كشاورزي باعث آسيب رساندن به اين محصولات شده و صادركنندگان را متضرر ميسازد.

وي همچنين بر لزوم آموزش رايگان كشاورزان تأكيد نموده و از سازمانهاي متولي در خواست كردكه مسئوليت اين كار را به عهده بگيرند.

جمشيدي همچنين با اشاره به اينكه در لرستان كشاورزان عمدتاً خرده كار هستند افزود: لازم است كه نظام صنفي كشاورزي ، محصولات كشاورزان را ساماندهي كند تا روند صادرات آنها تسهيل شود.

عظيم دادگر، مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان نيز در اين جلسه ميزان توليد سبزيجات استان را بين 650 تا 700 هزار تن در سال اعلام نمود و افزود: اگرچه لرستان در توليد سبزيجات رتبه چهاردهم كشور را داراست ولي تنوع توليد بالا و همچنين توليد خارج از فصل يك مزيت براي لرستان محسوب مي شود.

بهمن سبزواري،رشناس مديريت جهاد كشاورزي شهرستان پلدختر نيز با اشاره به اينكه عمده توليدات سبزي و صيفي لرستان مربوط به شهرستان پلدختر است، سطح زير كشت اين محصولات به تفكيك محصول در اين شهرستان را اعلام نمود .

به گفته سبزواري سطح زير كشت سبزيجات برگي شامل شاهي و جعفري حدوداً 2500 هكتار با متوسط توليد 20 تن در هكتار، صيفي جات 7000 هكتار با متوسط توليد 25 تن در هكتار، گوجه فرنگي 1500 هكتار با متوسط توليد 25 تن در هكتار و هندوانه 200 هكتار با متوسط توليد 35 تن در هكتار مي باشد.

وي همچنين به مشكلا ت كشاورزي در شهرستان پلدختر اشاره كرد و گفت: مشكل عمده كشاورزي پلدختر نبود صنايع تبديلي ، تعاوني و اتحاديه هاي مربوط به بخش كشاورزي در اين شهرستان است.

سبزواري تاكيد كرد: بيمه محصولات كشاورزي اصلي ترين دغدغه كشاورزان اين بخش است.

وي همچنين به اقدامات مديريت جهاد كشاورزي پلدختر در خصوص كاهش مصرف سموم در محصولات كشاورزي و كمك به توليد محصولات سالم و با كيفيت از طريق تغيير روش توليد و سوق دادن كشاورزان به سمت استفاده از گلخانه ها اشاره نمود.

مهرداد فتحي، رئيس نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان نيز با اشاره به ماهيت فسادپذيري سبزيجات و صيفي جات، گفت: برنامه ريزي و تصميم گيري در اين خصوص بايستي با دقت و ظرافت خاصي انجام شود.

وي از توليد سنتي محصولات كشاورزي به عنوان مشكل اصلي صادرات اين محصولات ياد كرد و تأكيد كرد:توليد سنتي كيفيت و راندمان مناسب صادرات را ندارد. لذا عمده برنامه ريزي و سياست هاي صادراتي محصولات صيفي و سبزي استان را بايستي به توليد اين محصولات در گلخانه ها متمركز كرد.

فتحي استفاده از پتانسيلهاي موجود در شهرك هاي گلخانه اي خرم آباد و كوهدشت را به عنوان راه حل برون رفت از مشكل توليد سنتي مطرح كرد و نظارت كارشناسان متخصص در اين مجتمع ها را ضامن كيفيت محصولات توليد شده دانست.

رئيس نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان همچنين بر لزوم برنامه ريزي مناسب در كاشت محصولات كشاورزي و ايجاد هماهنگي كارشناسان شهرك هاي گلخانه اي با صادركنندگان جهت توليد محصول مطابق با استانداردهاي لازم براي صادرات تأكيد نمود.

اكبر كريمي، رئيس نظام صنفي كارهاي كشاورزي استان بر لزوم سياست گذاري و تدوين برنامه بلند مدت جهت صادرات محصولات كشاورزي تاكيد كرد.

وي تصريح كرد:چنانچه صادركنندگان نيازهاي صادراتي خود را حداقل 6 ماه قبل به نظام صنفي اعلام نمايند، نظام صنفي نيز هماهنگي هاي لازم را در خصوص توليد محصولات كشاورزي مطابق نياز صادركننده با كشاورزان انجام خواهد داد./س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.