قم/

ايمني غذايي درسفر

با توجه به افزایش سفرها در آستانه عید نوروز موضوع مهم حفظ سلامتی و داشتن خاطره خوش از مسافرت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ پلیس در بحث سفر همواره در توصیه های خود به بحث ایمنی وسیله نقلیه و جاده ها بسیار اشاره و تاکید می کند و از رانندگان می خواهد تا وقتی که از ایمنی خودروی خود و جاده ها اطمینان پیدا نکرده اند به مسافرت نروند ، اما در خصوص ایمنی غذا در سفر چیزی گفته نمی شود و یا حداقل کمتر به آن پرداخته شده است، شاید علت این امر نبود پلیس سلامت در جاده هاست ، و یا اینکه هموطنان به این موضوع اهمیت نمی دهند.

اما برای داشتن سفر خوب علاوه بر خودروی سالم و جاده ایمن به موضوع ((ايمني غذا در سفر )) هم باید توجه کرد چون بی اعتنایی به وضع غذایی که در سفر مصرف می شود با این استدلال که حالا با یکبار خوردن غذایی که از سلامت آن اطمینان نداریم طوری نمی شود جز پشیمانی و یا به دردسر افتادن در زمان مسافرت نتیجه ای ندارد.

هدف این گزارش آن است که به تمام کسانی که قصد مسافرت بویژه در تعطیلات نوروز را دارند توصيه کند از سلامت غذایی که در طول سفر مصرف می کنند اطمینان داشته باشند، در این صورت است که با خاطرات خوش از سفر به خانه برمی گردند .

رضا آویش که یک شهرستانی است و علاوه بر تعطیلات در اوقات دیگر هم ناچار است سفر کند می گوید در این سفرها بارها دیده است که در اتوبوس مسافری به علت مسمومیت غذایی حالش به هم خورد ،و یا اینکه خودش در یکی از روز های سرد زمستان با مصرف غذای لوبیای گرم در رستوران بین راهی مسموم شد.

زهرا مکاری هم که یک دانشجو است و معتقد است که اکثر غذاهای رستوران های بین راهی سالم نیستند و خودش اصلا از آنها مصرف نمی کند می گوید: به همین علت ترجیح می دهد در مسافرت بیسکویت و یا آب میوه بخورد/ اما یکبار به خاطر خریدن آن از یک سوپری بین راهی و خوردن آنها مسموم شده است.

این سخنان چیزی است که ما هم حداقل یکبار آن را تجربه کرده ایم و یا در مسیر حرکتمان دیده ایم که خودرویی به خاطر مسمومیت غذایی سرنشینانش کنار جاده ایستاده است و چه بسا مسافرانی ناچار می شوند به خاطر درمان مسمومیت غذایی روانه بیمارستان بشوند و آن وقت است که شیرینی سفر به تلخی می گراید.

به نظر پزشکان ،اگر غذایی خوب و کامل پخته نشود و یا رنگ ، مزه و طعم آن تغییر بکند سبب مسمومیت می شود.

پس اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که معتقدند رستوران های بین راهی به علت پاسخگویی سریع به مشتریان دقت لازم را در طبخ غذا نمی کنند و معمولا غذای سفر را در منزل تهیه می کنید و یا با تهیه مواد اولیه در بین راه ،غذا را طبخ می کنید دانستن نکات ذیل برای ایمنی غذا در سفر بسیار کمک می کند.

1- نوع غذا : به طور کلي در طول سفر نوع غذا مهم است . با توجه به اين که رطوبت زياد ، رشد و تکثير ميکروب ها را بيشتر مي کند ، سعي کنيد از غذاهاي نيمه خشک با رطوبت کم استفاده کنيد . مانند : عدس پلو ، لوبيا پلو ، ماکاروني و …

2- غذاي مورد مصرف بايد کاملا پخته شود : ممکن است با توجه به مدت تعطيلات و احتمالا تعجيل در ساعت حرکت در تهيه غذا کوتاهي شود ، به گونه اي که غذا به ويژه گوشت ها به طور کامل پخته نشده و همين سبب آلودگي و فساد آن شود . براي اطمينان از پخت گوشت ، با نگاه کردن به ظاهر گوشت مي توان به ميزان پخت آن پي برد ، به عنوان مثال رنگ گوشت قرمز پخته بايد قهوه اي باشد ، ولي اکثر مواقع مغز ( درون ) کباب کوبيده يا برگ ، قرمز رنگ است ، مردم فکر مي کنند چون گوشت روي شعله مستقيم قرار گرفته ، بنابراين قسمت دروني آن پخته مي شود ولي چنين تفکري اشتباه است . بارها ديده شده که روي کباب به حالت سوخته در آمده اما درون آن هم چنان نپخته مانده است . حتي گاهي اوقات در بعضي از رستوران هاي شهر هم ، چنين اتفاقي رخ داده ، يعني گوشت نزديک استخوان خوب نپخته و خون آلود است در چنين مواردي بايد گوشت را مجددا روي آتش قرار داد تا به اصطلاح مغز پخت شود .

هم چنين ماهي زماني پخته است که گوشت آن به صورت لايه لايه در آيد . در مورد پخت مرغ آب پز، وقتي آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفيد شود مرغ پخته و آماده شده است .

3- از خوردن غذاهاي نيمه پخته و خام به طور جدي خودداري کنيد :در حين سفر ممکن است در يک منطقه روستايي توقف کنيد و شما را به خوردن شير تازه دوشيده شده از دام يا بستني و پنير محلي دعوت کنند ( تحت عنوان اين که غذاها در روستا طبيعي هستند ) در اين گونه موارد بايد از خوردن آنها خودداري کنيد . همچنين از خوردن تخم مرغ نيم پز ( عسلي ) به طور جدي بپرهيزيد .

4- غذا را در طول سفر در دماي بالا تر از 60 درجه سانتي گراد و يا پايين تر از 10 درجه سانتي گراد نگه داري کنيد . اين مطلب اصل بسيار مهمي در نگه داري مواد غذايي است ، البته اين گونه نيز بيان شده که غذاهاي سرد را سرد و غذاهاي گرم را گرم نگه داري کنيد ، در هر صورت اگر قصد داريد غذاي خود را بيشتر از 2 ساعت نگه داري کنيد از اصل فوق استفاده کنيد . به دليل حساسيت کودکان ، از اين اصل براي نگه داري غذاي کودک استفاده نکرده و به کودکان غذاي تازه بخورانيد .

ذکر اين نکته ضروري است که در طول سفر امکان برخورداري از دماي بالاي 60درجه سانتي گراد وجود ندارد ، ولي مي توان از دماي 10درجه سانتي گراد يا کمتر ، با استفاده از يخدان هاي چوب پنبه اي و يا جعبه هايي که حرارت را عبور نمي دهند ( با وجود يخ ) استفاده کرد .

5- در هنگام توقف ، قبل از صرف غذا ، آن را به طور کامل حرارت دهيد ، زيرا در زمان نگهداري غذا در سفر ( فاصله بين زمان پختن و خوردن ) ميکروب ها در مواد غذايي رشد مي کنند بنابراين بايد هنگام استفاده از غذا آن را تا دماي 70 درجه سانتي گراد حرارت داد تا بطور کامل داغ شود ، باید از خوردن غذاهايي که بطور سطحي گرم يا تفت داده شده خودداري کنيد .

6- هنگام استفاده از غذاهاي محلي از افراد بومي راهنمايي بخواهيد . استفاده از غذاهاي محلي نياز به شناخت کيفيت آن دارد ، به عنوان مثال ، اگر به استانهاي شمالي کشور سفر مي کنيد ، هنگام خوردن ماهي از افراد بومي راهنمايي بخواهيد . چنانچه به مناطق کوهستاني مسافرت مي کنيد ، هنگام مصرف قارچ هاي خوراکي طبيعي ، از راهنمايي افراد بومي مجرب استفاده کنيد در غير اين صورت از خوردن قارچ به طور جدي خودداري کنيد .

7- در طول سفر از آب سالم استفاده کنيد . اگر در کنار جوي آبي توقف کرده تا غذا را آن جا ميل کنيد . در اين حالت ممکن است به فکر استفاده از آب باشيد ولي از ماهيت آن اطلاع کامل نداشته باشيد . بنابراين بهتر است آب را قبل از مصرف بجوشانيد ، به ويژه اگر بخواهيد براي کودکان آب مصرف کنيد .

8 – قبل از صرف غذا ، دست ها را خوب بشوييد : در سفر ممکن است براي بازديد چرخ هاي ماشين به آن ها دست بزنيد و يا اگر از وسايل نقليه عمومي مانند اتوبوس يا قطار استفاده مي کنيد به دليل دست زدن به صندلي ها و يا پنجره و … دست شما آلوده شود . و اگر با وسيله نقليه سفر می کنید امکان توقف در سبزه زار براي خوردن غذا وجود دارد ، ممکن است بين توقف تا صرف غذا شما به چمن و غيره دست بزنيد ، بنابراين بايد قبل از خوردن غذا دست هاي خود را بشوييد .

9- به کساني که از غذای رستوران هاي بين راهي استفاده مي کنند باید متذکر شد استانداردي براي اين رستوران ها نوشته نشده است و متاسفانه سطح نظارت و بهداشت در اکثر اين واحد ها هم ابتدايي است . چنانچه مجبور به خوردن غذا در رستوران هاي بين راهي هستيد ، در صورت امکان از رستوران هاي معتبر و مورد اطمينان استفاده کنيد ، اگر چه در صورت استفاده از وسايل نقليه عمومي مثل اتوبوس ، رانندگان در محل هاي مورد نظر خود ( رستوران هاي خاص ) توقف مي کنند و استفاده از رستوران هاي بهتر ، مقدور نيست ، ولي براي ارزيابي سطح (رعايت ) بهداشت در اين گونه واحدها بايد به وضعيت دستشويي ها ، لباس کارگران ، نظافت ميزها ، حضور مگس ها و ساير حشرات ، وسايل صرف غذا مانند چنگال ، قاشق ، ليوان ، پارچ آب و غيره توجه کرد . هم چنين در اين واحدها براي تشخيص سالم بودن غذا بايد از حواس خود استفاده کنيد ، مانند استفاده از حس بينايي براي تشخيص رنگ و کيفيت غذا ، حس بويايي براي بوي غذا و حس چشايي براي طعم غذا .

10 – تا حد امکان از خوردن انواع خورشت ها ، کباب کوبيده ، سالاد الويه و همبرگر خودداري کنيد . از انواع غذاهايي که مي توان آن را چندين بار گرم کرد و ماندگاري آن به سختي قابل تشخيص است خورشت ها هستند . از مصرف کباب کوبيده و همبرگر به دليل عدم اطلاع از ماندگي چند روزه گوشت چرخ شده و به کار بردن مواد اوليه مختلف از جمله خورده نان ، ادويه جات و غيره ، از مصرف سالاد الويه به دليل خام بودن مواد اوليه موجود در سس ماينوز مانند تخم مرغ هم چنين عدم نظارت بر چگونگي تهيه الويه ( به ويژه به صورت دستي تهيه شود ) در رستوران هاي غير معتبر بين راهي بطور جدي خودداري کنيد.

نتیجه رعایت نکات ایمنی غذا در سفر،حفظ سلامتی و به جای مانده خاطرات خوب سفر است. سفرتان به سلامت./س

 

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.