لرستان/

صدای پای نوروز در بروجرد طنین انداز شد

رویش سبزه ها، چرخش ماهی های قرمز كوچك در تنگ بلور، بوی عود و اسپند در هوای دل انگیز از آمدن نوروزی دیگر در شهرستان بروجرد خبر می دهد.

مردم بروجرد از هم اكنون خود را برای استقبال از نوروزی دیگر آماده كرده تا این جشن باستانی و كهن را گرامی بدارند.

به گزارش باشگاه؛ سنت دیرینه خانه تكانی این روزها بسیاری از بانوان بروجردی را سرگرم نموده و قالی های آویزان از پشت بام خانه‌ها، پنجره‌های گشوده و زدودن زنگار از چهره آیینه‌ها همه نشان از استقبال از نوروز را داشته و سنت های ایرانیان را نمایان می‌كنند.

بازار قدیمی و خیابان های بروجرد دراین روزها مملو از جمعیتی است كه از شهر و روستاها برای تهیه مایحتاج تعطیلات نوروزی، روانه بازار شده و خود را برای پذیرایی از میهمانان آماده می‌كنند.

بازار دست فروشان بروجرد دراین ایام گرمتر از سایر ایام سال است و این افراد از ساعات اولیه روز بساط خود را پهن نموده و تا پایان روز برای كسب روزی تلاش می كنند.

خانواده ها بیشتر از سایر ایام سال در بازار دیده می شوند و در تدارك تهیه كالاهای مورد نیاز خود هستند.

بازار زرگرها نیز این روزها از شلوغی بیشتری برخوردار است و والدین در صدد تهیه هدیه وعیدانه نو عروسان و نو دامادان خود هستند.

بازار قدیمی شهر بروجرد دراین ایام زیبایی خاصی به خود گرفته، پارچه‌های رنگارنگ و پرنقش و نگار تور و حریر به دیوارهای پارچه فروشی آویزان شده و با وزش باد به حركت در آمده و هر لحظه خریداران بیشتری را به خود جذب می‌كند.

انواع تزیینات خانه، كفش و لباس در بازار قدیمی بروجرد دیده می شود و راسته های این بازار مانند راسته مسگرها، لحاف دوزان، خیاطان، روی فروشان، چلنگرها، درودگرها و سفالگرها و حتی راسته خروس فروشان بروجرد این ایام شلوغ تر از گذشته است.

حضور روستاییان در بازار قدیمی جلوه ای دیگر از حال و هوای فصل بهار در بروجرد است و این افراد سعی می كنند به دلیل دوری راه ، تمام خرید سال نو را به صورت یك جا انجام دهند و انواع تنقلات، ظروف، قالیچه ، كفش، گلهای مصنوعی و آیینه در سبد خرید روستاییان بروجرد قرار دارد.

جمعه بازار بروجرد كه در همه ایام سال مملو از جمعیت است در جمعه های پایانی سال جمعیتی غیر قابل توصیف دارد، انواع مواد غذایی، پوشاك، دكوراسیون منزل، ظروف آشپزخانه، مواد شوینده و میوه و تره بار در این بازار توسط دستفروشان با قیمتی ارزانتر به مردم عرضه می شود.

قنادی ها نیز سفارشات خود را از ماه های گذشته گرفته و ویترین ها از شیرینی و شكلات پر است.

پخت شیرینی محلی شامل 'نان تیری'، 'نان قندی' و 'كلوچه برنجی' ، نان محلی 'كلوا' و 'قاووت' نیز هنوز به عنوان یكی از كارهای اصلی بانوان بروجردی درآستانه عید نوروز محسوب می شود كه این كار را به صورت دسته جمعی انجام می دهند.

بازار فروش صنایع دستی و سوغات دراین ایام رونق خاصی دارد و شهروندان بروجرد با خرید صنایع دستی بومی منطقه مانند ظروف ورشو، جاجیم وگلیم و اهدای آن به مسافران و نزدیكان خود فرهنگ و تمدن بروجرد را معرفی می كنند و پخت سمنو و تهیه سبزه عید از دیگر فعالیت های بانوان بروجرد دراین ایام است. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.