تعيين عمق سوختگي شيميايي در چند روز نخست مشكل است

سوپروایزر آموزشی مرکز سوانح و سوختگی شهیدمطهری گفت: تعيين عمق سوختگي شيميايي در چند روز نخست سوختگي مشكل است چون ممكن است بطور گول زننده اي سطحي به نظر برسد و فقط به صورت تغيير رنگ به شكل برنزه شدن پوست باشد.

 


به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران پرویز نمازی در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار کرد: يكي از مسائل مهم درماني تعيين سطح و عمق صحيح سوختگي است چون در اين سوختگي، عمق زخم به طور پيشرونده اي افزايش مي يابد.

وی ادامه داد: درمان اورژانس شامل رقيق كردن ماده و خنثي كردن ماده شيميايي يا دبريدمان زخم سوخته است و همراه آن دفع ماده عامل سوختگي از اصول درمان است. خارج كردن لباسها و شست و شو با حجمهاي زياد آب يا نرمال سالين اهميت فراوانی دارد.

سوپروایزر آموزشی مرکز سوانح و سوختگی شهیدمطهری افزود: در سوختگي با اسيد كلريدريك شست و شوي مداوم حدود دو ساعت با آب جاري باعث كاهش اثرات اين ماده می شود.

نمازی گفت: در خانه سوختگي شيميايي با قليا (رنگ بر ها و تميز كننده هاي فاضلاب ) و از فنل ها ( دئودرانت ها و تميز كنند هاي بهداشتي ) و هيپوكلريت سديم ( دزانفكتنانت ها و دئودرانت ها و سفيد كننده ها ) و اسيد سولفوريك ( پاك كننده توالت ) و استفاده از پرمنگنات سديم غليظ در بيماري هاي پوستي و... را مي توان از مواد سوزاننده شيميايي نام برد.

وی یادآور شد: تاكنون بيش از 25هزار ماده كه رشته هاي مختلف ارتش، صنعت، كشاورزي و در منازل مورد استفاده دارند شناخته شده اند كه قابليت ايجاد سوختگي شيميايي دارند .

سوپروایزر آموزشی مرکز سوانح و سوختگی شهیدمطهری گفت: حوادث آزمايشگاهي، شهري، صنعتي و و عمدتاً استفاده نادرست از برخی مواد پزشكي مهمترين علل ايجاد سوختگي شيميايي در جوامع متمدن است. از مواد شيميايي هم اسيد و هم قليا كه در صنعت براي تميز كردن و محافظت مواد ساخته شده مورد استفاده قرار مي گيرند و برخی موارد به صورت مواد خام هم مورد مصرف دارند.

نمازی افزود: علاوه بر این سديم، پتاسيم، ليتيوم، باريم و كلسيم هيدروكلرايد به صورت پودر كه در صنعت مورد مصرف دارند از موادي هستند كه مي توانند سوختگي شيميايي بوجود آورند.از اسيد هاي مورد مصرف در صنعت سولفوساليسيليك، تانيك، تري كلرواستيك، استيك، فرميك، سولفوريك، اسيدكلريدريك تغليظ شده از مواد سوزان هستند./ع



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار