لرستان/

خواب آشفته پل صفوی در هیاهوی ترافیک / دهانه های پل مامن معتادان

پل آجری که در نزدیکی قلعه باستانی فلک الافلاک بنا شده با اجرای طرح ساماندهی می تواند بعنوان یکی از جاذبه های تاریخی خرم آباد مورد توجه گردشگران قرار گیرد که متاسفانه در حال حاضر نگاه به این پل منحصر بفرد در شان یک اثر ملی نیست.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛پل آجری صفوی در مرکز شهر خرم آباد و برروی رودخانه گلال (خرم رود) واقع شده است.

این پل دو قسمت شرقی و غربی شهر خرم آباد را به هم متصل کرده و دارای 24 چشمه طاق است؛ طول آن بیش از 350 متر، پهنای آن 8.5 متر و ارتفاع آن از کف رودخانه تا روگذر پل 8 مترمربع است.

مواد و مصالح آن در قسمت پایه ها از سنگهای تراشیده شده با ملات آهک و گچ و پایه های چشمه طاقها از آجر ساخته شده است. بر سینه شمالی پل کتیبه های سنگی نصب شده است که با حروف مقطعه نوشته شده وبه عنوان طلسم معروف است.

بخش میانی پل و شاه نشین آن شباهت زیادی با شاه نشین پل خواجو در اصفهان دارد که در اثر سیل تخریب شده و مجددا با سیمان مرمت شده است.

این اثرارزشمند در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده و به حسین خان والی لرستان نسبت داده می شود. پل آجری صفوی خرم آباد در دوره قاجاریه به پل محسنیه معروف شد.

این بنا به شماره 2354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل آجری شهر خرم آباد که در نزدیکی قلعه باستانی فلک الافلاک بنا شده است با اجرای طرح ساماندهی می تواند به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی شهر باستانی خرم آباد مورد توجه گردشگران قرار گیرد که متاسفانه در حال حاضر نگاه به این پل منحصر به فرد در شان نگاه به یک اثر ملی نیست.

در حال حاضر پل صفوی خرم آباد در هسته مرکزی این شهر محل عبور و مرور ماشین های سبک و سنگین مختلف است که این امر نگرانی هایی را برای تخریب این پل تاریخی ایجاد کرده است.

از طرف دیگر دهانه های غیر آبرو این پل در حال حاضر به محل خواب معتادان تبدیل شده است که در این راستا میراث فرهنگی استان با پاک کردن صورت مسئله در حال مسدود کردن دهانه های این پل است.

به نظر می رسد مسدود کردن دهانه های پل علاوه بر اینکه شکل ظاهری پل را تغییر می دهد از سوی دیگر ممکن است موجب آسیب به بافت تاریخی پل صفوی خرم آباد شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در سخنانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان با اشاره به مصوبات جلسه تشکیل شده به منظور ساماندهی وضعیت پل صفوی خرم آباد، عنوان کرد: پیش بینی سکوهای حفاظتی برای جلوگیری از تخریب پل، برداشت از کف زمین در راستای عدم برخورد ماشین ها با سقف پل، مرمت بدنه و دهانه های پل صفوی، نصب سرعت گیر مناسب در ورودی و خروجی دهانه های پل و نورپردازی مناسب برای این بنای تاریخی از جمله مصوبات این جلسه بوده است.

حمید خورشیدوند با بیان اینکه در حال حاضر پل صفوی خرم آباد محل عبور و مرور ماشین های مختلف است، گفت: با توجه به مخاطراتی که این امر برای استحکام پل دارد در شورای تارفیک مسیرهای جایگزین برای قطع تردد از روی این پل پیش بینی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پل تاریخی صفوی خرم آباد در راستای حفظ هویت خود تبدیل به پل عابر پیاده خواهد شد، افزود: این کار علاوه بر حفظ هویت تاریخی پل موجب کمتر شدن تردد ماشین ها به هسته مرکزی شهر خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه برخی مصوبات حداکثر باید ظرف مدت زمان یک ماه اجرایی شوند، عنوان کرد: ولی برخی دیگر از مصوبات از جمله تهیه طرح ساماندهی این پل تاریخی نیازمند صرف زمان و مطالعه است.

امید می رود به این تصمیمات جامه عمل پوشانده شود تا ظرفیت بی نظیر پل صفوی از دست نرود.

به هر حال به نظر می رسد موقعیت بی نظیر پل صفوی خرم آباد در نزدیکی قلعه تاریخی فلک الافلاک و وجود این بنا در هسته مرکزی شهر فرصتی منحصربفرد برای توسعه گردشگری است که باید ضمن استفاده از این ظرفیت زمینه حفظ و حراست از این بنای تاریخی نیز فراهم شود./س

 


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.