لرستان/

کبکها کنار آب تشنه میمیرند!

سفر به طبیعت پر رمز و راز منطقه هشتادپهلوی لرستان با وجود همه زیبایی های آن صحنه مشاهده شکارگاههایی است که در کنار آب برای صید پرندگان از جمله کبک ساخته می شود و این روایتی است از کبکهایی که در کنار آب تشنه شکار می شوند.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛منطقه هشتاد پهلو با مساحتی بالغ بر سه هزار هکتار در جنوب غربی خرم آباد واقع شده است. حداقل ارتفاع در این منطقه هزار متر و حداکثر ارتفاع دو هزار و 800 متر از سطح دریاست.

با این اوصاف زیبایی های منطقه هشتادپهلو تنها در این جملات خلاصه نمی شود چرا که در این قطعه از طبیعت لرستان حیات بی بدیلی از گونه های مختلف گیاهی و جانوری در جریان است.

منطقه هشتادپهلو طبیعی است که در آن می توان هم آبشار یافت و هم کوه های سر به فلک کشیده ای که در این فصل سال خنکی را به طبیعت گردان هدیه می کنند.

لرستان سرزمین آبشارهای بی نظیر است اما در این بین آبشار معروف تاف (نوژیان) که یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می شود در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در قلب منطقه هشتادپهلو قرار گرفته و مثل رگ جوشانی در غرب کشور، به این منطقه تازگی و طراوت می بخشد.

آبشار تاف جایی در ارتفاع ۹۵ متری زمین قرار گرفته است و به نوعی یادگاری از روزگاران کهن لرستان است و درست به همین دلیل است که به این نام خوانده می شود. نوژیان به معنای "آب زندگی" است. نامی درخور یکی از دیدنی ترین جاذبه های استان لرستان که سهم بزرگی در رونق گردشگری منطقه داشته است.

سفر به طبیعت شگرف هشتادپهلو به همراه اکیپی از محیط زیست لرستان فرصتی برای دیدن زیبایی های طبیعت این منطقه و البته زشتی های عملکرد برخی از شکارچیان در این منطقه بکر بود.

دیدن شکارگاههای کبک و پرندگان که از آنها با عنوان "کومه" یاد می شود به ما یادآوری می کند که اینجا نیز طبیعت از دست شکارچیان زیاده خواه در امان نیست و هر روز باید نگران از دست رفتن جزئی از وجود زیبای خود باشد.

در سفر به هشتادپهلو علاوه بر ارزیابی های زیست محیطی منطقه توسط کارشناسان محیط زیست تعدادی از این "کومه" ها نیز توسط ماموران گارد حفاظت تخریب شد که شاید به نظر تنها چند روز مرگ کبک های منحصر به فرد را عقب تر می اندازد.

کومه ها، شکارگاه هایی هستند که در کنار چشمه ها و نهرهای آب ساخته می شوند و شکارچی با پنهان شدن در آنها هنگامی که پرندگان برای خوردن آب به لب چشمه می آیند آنها را شکار می کنند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان در این رابطه اظهار داشت: یکی از روش هایی که پرندگان توسط شکارچیان صید می شوند ایجاد کومه ها در کنار چشمه های آب است.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه کومه ها توسط شاخ و برگ درختان و سنگ ایجاد می شوند، افزود: پس از درست کردن کومه ها شکارچیان در ساعات پایانی شب و یا نزدیک به صبح به محل کومه مراجعه می کنند و هنگامی که پرنده برای خوردن آب به چشمه مراجعه می کند آن را مورد هدف قرار می دهند.

وی با بیان اینکه برخی از پرندگان در اثر حمله شکارچیان کشته و برخی دیگر زخمی می شوند، یادآور شد: شکار پرندگان به این روش جرمی نابخشودنی در حق طبیعت است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان از این روش شکار به عنوان روشی ناجوانمردانه یاد کرد و گفت: ما در سفر به هشتاد پهلو علاوه بر شناسایی برخی از کومه های ایجاد شده در کنار چشمه ها اقدام به تخریب و جمع آوری آنها کردیم.

بازگیر ادامه داد: همچنین در مراقبتهایی که از این کومه ها داشتیم برخی از شکارچیانی نیز که به محل مراجعه کردند توسط ماموران حفاظت محیط زیست دستگیر شدند.

وی عمده ترین پرنده ای که توسط این روش شکار می شود را "کبک" دانست و بیان داشت: در صورت استمرار روند شکار کبک در این منطقه نسل این گونه زیبا رو به انقراض خواهد رفت.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه منطقه هشتادپهلو زیستگاه خوبی برای انواع حیوانات محسوب می شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما در این منطقه انواع حیوانات از جمله پلنگ، خرس، کل، قوچ و انواع پرندگان را داریم.

بازگیر عمده پوشش گیاهی منطقه را مربوط به درختان بلوط، گلابی وحشی و گون دانست و گفت: یکی از برنامه هایی که در این راستا در دستور کار قرار دارد بحث ارتقا منطقه هشتادپهلو به منطقه صید و شکار ممنوع و یا حفاظت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منطقه اطراف کوه تاف یکی از بهترین زیستگاه های میش و قوچ وحشی در لرستان محسوب می شود، یادآور شد: در کنار این مجموعه شگرف یک کوه زیبا به نام کوه "کلاه" وجود دارد که در ارتفاع آن یک آبگیر بزرگ که به "گهر کوه کلاه" معروف است نیز وجود دارد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان به قله سه هزار متری تاف در قلب هشتاد پهلو اشاره کرد و گفت: در این کوه زیبا نیزچشمه های متعدد و یک آبشار زیبا نیز که آبشار تاف یا نوژیان معروف است وجود دارد.

بازگیر به یخچالهای سنگینی که در زمستان در دل کوه تاف ایجاد می شوند اشاره کرد و بیان داشت: منطقه هشتادپهلو و کوه تاف مملو از پوشش گیاهان و گل هایی است که به این منطقه زیبایی خارق العاده ای بخشیده اند.

وی به لاله های واژگون خودرو در این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: امید می رود با ارتقا سطح حفاظت این منطقه زمینه حراست از این طبیعت بکر و گونه های موجود در آن فراهم شود.

به هر حال هر چند سفر به طبیعت شگفت انگیز هشتادپهلو تجربه ای از درک یکی دیگر از جاذبه های بکر و طبیعی لرستان بود ولی به نظر می رسد حراست از این جاذبه ها نیازمند توجه ویژه و فرهنگسازی در میان مردم است.

زیبایی های طبیعت بکر هشتادپهلو زمانی برای آیندگان حفظ خواهد شد که شکارچیان بدانند با شکار بخشی از این طبیعت چرخه حاکم بر آن را مختل کرده و آینده این چرخه را با مخاطره مواجه می کنند.

کبک هایی که تشنه در کنار چشمه ها و نهرهای آب می میرند به واقع قصه تلخ طبیعت بکر سرزمین بهشت وار لرستان است که هر روز در تکرار بی توجهی شکارچیان به میراث طبیعی این استان روایت می شود و روزی این طبیعت زیبا را به سمت نابودی سوق خواهد داد./س

 


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.