ساتنا يعني چه؟

سامانه سانتا يعني سامانه الكترونيكي تسويه ناخالص آني است كه از آذر ماه 1385 به منظور پوشش انتقالات بين بانكي الكترونيك راه‌اندازي شده و از شهريور 1386 تبادلات مشتريان بانكي به يكديگر را نيز به انجام مي‌رساند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران؛ با وجود افزايش نرخ كارمزدهاي خدمات بانكي، هنوز مشتريان بانك‌ها ترجيح مي‌دهند از خدمات حضوري در شعبه (سنتي) استفاده كنند.

بر اساس بخشنامه  بانك مركزي، كارمزد خدمات بانكي با هدف فرهنگ‌سازي در بين مردم افزايش يافت تا مردم به جاي استفاده از خدمات در داخل شعبه، از ابزارهاي بانكداري الكترونيك استفاده كنند تا به اين ترتيب استفاده از بانكداري الكترونيك در بين مردم گسترش يابد.

یكي از اين ابزارها، سامانه سانتا،سامانه الكترونيكي تسويه ناخالص آني است كه از آذر ماه 1385 به منظور پوشش انتقالات بين بانكي الكترونيك راه‌اندازي شده و از شهريور 1386 تبادلات مشتريان بانكي به يكديگر را نيز به انجام مي‌رساند. مشتريان بانكي مي‌توانند با استفاده از امكانات ساتنا بدون محدوديت مبلغ و بدون پرداخت كارمزد وجه را از يك حساب در يك بانك به حسابي ديگر در بانكي ديگر منتقل كنند.

وجوه حواله شده ساتنا حداكثر تا پايان وقت اداري درخواست حواله به حساب مقصد واريز مي‌شود و جايگزيني براي انواع چك‌هاي رمز‌دار بين بانكي و اسكناس و چك‌هاي مسافرتي است.

با وجود اعلام و تشويق بانك مركزي به استفاده مردم از سيستم ساتنا، آمار روزانه بانك‌ها نشان‌دهنده ادامه روند سنتي ارائه خدمات به مشتريان است./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار