مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد

آغاز واکسیناسیون تب‌برفکی در آذربایجان غربی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: عملیات واکسیناسیون تب‌برفکی در دامداری‌های روستایی و عشایری آذربایجان غربی آغاز شده است.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از دامپزشکی آذربایجان غربی، شهرام دیلمقانی اظهار داشت: با اجرای این برنامه و با به کارگیری 56 اکیپ بخش غیردولتی، تعداد 440 هزار راس گاو، گوساله و گاومیش در دو هزار و 200 واحد اپیدمیولوژیک علیه بیماری تب‌برفکی مایه‌کوبی می‌شوند.
وی افزود: مرحله دوم طرح واکسیناسیون واگیر و همگانی سال 90 همزمان در جمعیت دامی (گاو، گوساله، گاومیش) استان علیه بیماری تب‌برفکی از این هفته در تمام دامداری‌ها و روستاهای سطح استان انجام می‌شود.
دیلمقانی گفت: در این راستا دامپزشکی استان این اقدام را در قالب خرید خدمات بخش غیردولتی با هزینه‌ای افزون بر یک میلیارد و 800 میلیون ریال در کنار فعالیت بخش دولتی به طور رایگان به اجرا در آورده است.
وی اضافه کرد: واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت دامی حساس کشور یکی از برنامه‌های کنترل بیماری فوق‌العاده مسری و خطرناک تب برفکی است.
دیلمقانی گفت: واکسیناسیون تب برفکی در دامداری‌های استان 25 تا 40 روز به طول می‌انجامد.
وی ادامه داد: مرحله نخست مایه‌کوبی دام‌های استان در مرداد و شهریور امسال به اتمام رسیده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین از انجام 73 هزار و 451 آزمایش تشخیص بیماری‌ها و کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی در استان از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.
دیلمقانی افزود: در این راستا 25 هزار و 730 آزمایش سرولوژی دام، 33 هزار و 254 آزمایش سرولوژی طیور، 693 آزمایش آنالیز شیمی، شش هزار و 954 کشت میکروبی، 17 آزمایش سم‌شناسی، سه هزار و 447 آزمایش انگل شناسی و سه هزار و 356 آزمایش pcr انجام شد.
وی اظهار داشت: این آزمایشات در راستای تشخیص انواع بیماری‌های مربوط به دام، طیور، آبزیان، عوامل میکروبی آلوده‌کننده مواد غذایی، نظارت بر بهداشت عمومی و باقیمانده‌های دارویی در مواد غذایی مورد مصرف مردم، انجام شد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.