تبريز/

یک چهارم کارکنان و کارگران دچار چاقی هستند

رئیس گروه کارشناسان بهبود تغذیه جامعه آذربایجان‌شرقی گفت: با بررسی‌های انجام شده یک چهارم کارکنان و کارگران دچار چاقی و دو چهارم دارای افزایش وزن هستند که از نظر تامین بهداشت و سلامت برای آنها مضر است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛حسن فرهادغیبی اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده یک چهارم کارکنان و کارگران دچار چاقی و دو چهارم دارای افزایش وزن هستند که از نظر تامین بهداشت و سلامت برای آنها مضر است.
وی افزود: بهترین وسیله برای ترویج این فرهنگ رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی آنها در همین زمینه است تا امر فرهنگ‌سازی در زمینه تغذیه مناسب نهادینه شود.
غیبی اضافه کرد: در حال حاضر اطلاع‌رسانی‌هایی از طریق خود اداره بهداشت در دست انجام است همچنین توانسته‌ایم با کارخانجات، دانشگاه‌ها و ادارات سطح شهر در این زمینه ارتباطاتی برقرار کنیم تا پس از انجام تست BMI(تست توده حجم بدن) شمایی از وضعیت جسمانی کارکنان و شاغلان سطح استان به دست بیاید.
وی، استفاده از تغذیه‌های خانگی و سالم و طبیعی را نیاز این سنین دانست و بیان داشت: استفاده کودکان از فست فود و امثال آن باعث می‌شود تا آنها دچار بیش فعالی و بلوغ زود‌رس شوند و با عوارض آنها مثل کوتاهی قد دست و پنجه نرم کنند

آش‌های محلی بهترین جایگزین فست فودها
وی همچنین گفت: از برنامه‌های این گروه مطالعه بر روی غذاهای سنتی و محلی است که از دیرباز در سفره مردم جایگاه ارزشمندی داشته‌اند که از نمونه‌های آنها آش‌ها و انواع آبگوشت‌ها است.
وی اظهار کرد: در احیای دوباره این غذاها برای سبدغذایی خانواده‌ها به سه عامل اقتصادی، در دسترس بودن مواد اولیه آن و نگهداری سالم آنها توجه شده است.
غیبی افزود: آش‌ها به دلیل داشتن حبوبات، غله، سبزیجات و در برخی مواقع گوشت منبع غذایی مناسبی برای مردم هستند که می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن آنها را در طول روز تامین کنند.
رئیس گروه کارشناسان بهبود تغذیه جامعه استان با اشاره به اینکه در شکل سنتی پخت این غذاها از روغن‌های اشباع شده حیوانی و جامد استفاده می‌شد، افزود: استفاده از این نوع روغن‌ها برای سلامتی افراد مضر است بنابراین سعی داریم تا با اصلاح روش‌های تهیه این غذاها سلامت غذایی مصرف‌کنندگان را تامین کنیم.
غیبی به غذای محلی جغول‌بغول نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این غذا ترکیبی از روده و جگر و قلوه است که مصرف‌کنندگان باید در مصرف آن از نحوه نظافت روده توسط آشپز و عدم استفاده از روغن حیوانی یا جامد اطمینان حاصل کنند چرا که روده به اقتضای کارکرد خود در بدن حیوان می‌تواند منبع تولید بیماری‌های مختلف باشد.
وی با اشاره به اینکه برخی برای گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی خود از آن در تمام مراحل آشپزی استفاده می‌کنند، گفت: حرارت دادن این روغن برای بدن کاملا مضر است و باید از روغن کلزا استفاده کرد که مانند روغن زیتون دارای امگا 9 است و نیازهای بدن را نیز تامین می‌کند.
رئیس گروه کارشناسان بهبود تغذیه جامعه استان به بیماری‌های ناشی از تغذیه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: وجود سرطان‌ها در بدن ارتباط کاملی با تغذیه افراد دارد که 30 تا 60 درصد آنها از طریق داشتن تغذیه سالم قابل پیشگیری است.
غیبی اضافه کرد: داشتن تغذیه سالم در بانوان باعث کاهش سرطان سینه و دهانه رحم و در آقایان کاهش سرطان پروستات، کلون و لوزالمعده می‌شود. /س
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.