مازندران/رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران؛

دولت سهم خود از هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت کند/ ایران گران‌ترین شیر دنیا را دارد

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت و معدن مازندران گفت: دولت در هدفمندی یارانه‌ها ضلع سوم بود که سهم خود را نپرداخته است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛اسماعیل خاتمی‌مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی روزهای اخیر هجمه زیادی به صنعت لبنیات وارد شده است.
وی با اشاره به افزایش قیمت شیر گفت:70 تا 75 درصد از قیمت تمام شده در صنعت لبنیات، سهم شیر خام است.
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون شیر خام افزایش قیمت 45 درصدی داشته است، تصریح کرد: دولت در خردادماه با افزایش 10 درصدی صنایع لبنی موافقت کرد که این افزایش قیمت نه به دلیل افزایش قیمت شیر بلکه به دلیل افزایش هزینه‌های عام از هدفمندی یارانه‌ها و مطالبات انباشت شده صنعت لبنیات بود.
این مسئول بیان داشت: در شهریور ماه نیز به خاطر رشد 15 درصدی قیمت شیر خام، با افزایش شش تا هشت درصدی قیمت لبنیات موافقت شد.
 
* افزایش قیمت صنایع لبنی با هماهنگی دولت
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت صنایع لبنی با هماهنگی دولت بوده، ادامه داد: شیر خام از ماه شهریورماه هم دوباره افزایش قیمت داشت، اما به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، دولت مانع افزایش قیمت در صنایع لبنی شد و این افزایش قیمت را به بعد از ماه رمضان موکول کرد.
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه قیمت شیر خام همچنان به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه در حال افزایش است، اضافه کرد: در دی ماه، قیمت شیر صنعتی به 670 تومان افزایش یافت و دامداران تا 700 تومان هم طلب می‌کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه به موازات افزایش قیمت شیر، صنایع لبنی هم مجبور به افزایش قیمت است، گفت: این حرکت برای هیچ برند لبنی، مطلوب نیست.
 
* دولت 500 میلیارد تومان را از صنعت دامپروری حذف کرد
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت و معدن مازندران با اشاره به اینکه دولت 500 میلیارد تومان هزینه یارانه شیر خانوار و عدد مشابهی را از صنعت دامپروری حذف کرده، یادآور شد: بنای دولت بر هدفمندی یارانه‌ها بود، اما دولت یارانه‌ها را حذف کرد.
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه دولت باید این پول را در اختیار دامدار قرار داده و با نهاده ارزان‌قیمت، مانع از افزایش هزینه دامدار شود، ابراز داشت: دولت این کار را نمی‌کند، هزینه دامدار افزایش می‌یابد و به صنایع لبنی هم اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد.
وی با اشاره به اینکه این شیوه هنر مدیریت نیست بلکه دستور دادن است، تصریح کرد: این شیوه با واقعیت‌های اقتصاد همخوانی ندارد.
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با اشاره به اینکه دولت به صنایع لبنی اعلام کرده نباید شیر بیشتر از کیلویی 600 تومان را خریداری کنید، اضافه کرد: این بدان معنی است که دامدار نباید توقع سود از تولید خود داشته باشد چرا که هزینه تولید شیر خام صنعتی کمتر از 600 تومان نیست و این دستور دولت چندان مسئولانه به نظر نمی‌رسد.
  
* صنایع لبنی هرگز سود بیشتر از پنج درصد را ندیده است
خاتمی‌مقدم یادآور شد: بر اساس اصول سازمان حمایت، 17 درصد سود مربوط به کارخانه‌دار، پنج درصد سهم بنکدار و 15 درصد هم سهم مغازه‌دار است که ترکیب این موارد به اضافه قیمت تمام شده منجر به قیمت مصرف کننده می‌شود و حال آنکه صنایع لبنی در سال‌های اخیر هرگز سود بیشتر از پنج درصد را در سبد لبنیات ندیده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر نص صریح قانون سازمان حمایت که سود 17 درصدی کارخانه را به رسمیت می‌شناسد اعمال شود، قیمت لبنیات سر به فلک خواهد کشید.
این مسئول تاکید کرد: سودآور شدن صنعت دامپروری و توسعه آن به عنوان پشتوانه‌های حال و آینده صنعت لبنیات و مصرف‌کنندگان باید مورد اهتمام دولتمردان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران این بخش قرار گیرد و در این میان تلاش موثر و خردمندانه برخی برای رشد قیمت شیر خام قابل تقدیر است. 
 
* بازار با مشکل نقدینگی مواجه است
وی اضافه کرد: چه بسا صنایع لبنی و مصرف‌کنندگان هم در این میان سهم خود را می‌پردازند، اما شاید تداوم دامن زدن به رشد قیمت شیر خام چه از سوی دامداران و چه صنایع لبنی و هدایت قیمت‌ها به سمت حباب قیمتی باعث شود با غیررقابتی شدن قیمت محصولات لبنی داخلی و ایجاد انگیزه واردات این محصولات که زنگ آن چند وقتی است به صدا درآمده است، تمام داشته‌های تولیدی صنعت شیر کشور را در معرض خطر قرار دهد.
وی با بیان اینکه بازار با مشکل نقدینگی هم مواجه است، بیان داشت: دامدار برای شیر خام، پول نقد تقاضا می‌کند که ممکن است بخشی از آن زیاده‌خواهی باشد، اما بخشی هم به حق است چرا که دامدار ماده اولیه را بر اساس قیمت دلار خریداری می‌کند و نوسان قیمت دلار، دامدار را هم با مشکل مواجه کرده است.
خاتمی‌مقدم گفت: نهاده‌های اصلی صنعت دامپروری مانند جو و ذرت وارداتی است و با نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه دامدار در گذشته می‌توانست مواد اولیه را به صورت اعتباری و در اقساط چند ماهه خریداری کند، گفت: امروز به دلیل بی‌ثباتی نرخ، ارز فروشنده خوراک دام سعی دارد مواد اولیه را نقد به دامدار بفروشد و دامداران هم بخش زیادی از این فشار را در صنایع لبنی جبران می‌کنند.
 
* افزایش قیمت محصول تنها راه
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه در شرایطی که بانک‌ها تسهیلات پرداخت نمی‌کنند و دامدار هم با مشکلاتی مواجه است که به صنایع لبنی هم تسری می‌یابد، ادامه داد: تولیدکننده در غیاب حمایت دولت، تنها راه را، افزایش قیمت محصول می‌داند.
وی با اشاره به اینکه مصرف‌کننده نمی‌داند چه اتفاقاتی منجر به افزایش قیمت شده، بیان داشت: مصرف‌کننده فقط صنایع لبنی را می‌شناسد و او را عامل افزایش قیمت می‌داند.
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با اشاره به اینکه امروز بر اساس آمار جهانی، ایران گران‌ترین شیر خام دنیا را دارد، یادآور شد: گران‌ترین شیرهای دنیا بیشتر از 50 سنت نیست در حالی که قیمت شیر خام در کشور با نرخ ارز دولتی به 55 سنت رسیده و در حال افزایش است که این بسیار خطرناک است.
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه سابقه نداشته در یک سال قیمت صنایع لبنی سه بار افزایش یابد، گفت: این نشان‌دهنده فشار بر صنعت لبنیات است.
وی با اشاره به اینکه امروز دولت نقش مدعی‌العموم را بازی می‌کند، اضافه کرد: دولت بین صنعت لبنیات و دامپروری داوری می‌کند در حالی که دولت در هدفمندی یارانه‌ها ضلع سوم بود و سهم خود را نپرداخته است. 
 
* دولت به اسناد رسمی شرکت‌های تابعه بنیاد سری نمی‌زند
این مسئول ادامه داد: از یک سو وزارت جهاد با هدفمندسازی یارانه‌ها تنها مسیر ممکن برای حمایت از دامدار را افزایش قیمت شیر خام می‌داند و حاضر نیست و شاید نمی‌تواند راه مناسب‌تر و مسئولانه‌تری را برگزیند و از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده با وجود آگاهی از مشکلات پیش‌روی صنایع لبنی و هزینه‌های به شدت رشد یافته آن، نسبت به تقاضای صنایع لبنی برای افزایش قیمت به بهانه‌های مختلف وقت می‌خرد.
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه مجموعه دامپروری بنیاد یک مجموعه وابسته به دولت است که روزانه 800 تن شیر تولید می‌کند، یادآور شد: چرا دولت به دفاتر و اسناد رسمی این شرکت‌های تابعه سری نمی‌زند که این شیر را چگونه و به چه قیمتی به فروش می‌رساند اما به جای آن از صنایع لبنی می‌خواهد که اسامی دامداران به زعم خود گران‌فروش را به دولت اعلام کند، آیا این توهین به صنایع لبنی نیست.
خاتمی‌مقدم با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی جلوی واردات شیر خشک را گرفته، یادآور شد: شیر خشک یکی از مواد اولیه لاینفک در صنعت لبنیات و برخی دیگر از صنایع غذایی بوده و بر اساس قانون، استفاده از آن مجاز است.
 
* 1500 تن شیر خام برای تبدیل شدن به شیر خشک
وی با اشاره به اینکه وارد نشدن شیر خشک باعث شد تا بخشی از شیر خام بازار به سمت خشک شدن سوق داده شود، بیان داشت: تقاضا برای افزایش شیر خشک افزایش یافت و منجر شد حدود 10تا 15 درصد از شیر خام هم از دسترس صنایع لبنی دور شد.
خاتمی‌مقدم ادامه داد: امسال روزانه حدود یک هزار و 500 تن شیر خام برای تبدیل شدن به شیر خشک از چرخه لبنی خارج می‌شود که این عدد حدود سه برابر سال‌های گذشته است.
این مسئول با بیان اینکه امروز دامداری‌هایی داریم که شیر تولیدی را مستقیم پودر می‌کنند، اضافه کرد: به دلیل اینکه شیر خشک در بازار تقاضا دارد و پول آن هم نقد است و همچنین پودر کردن، عرضه شیر خام را در بازار محدودتر و به تبع آن قیمت شیر خام را رشد می‌دهد، برخی دامداران و تشکل‌های مرتبط را بر این داشت که شیر خام را به سمت تولید پودر شیر خشک هدایت کنند.
 
* شیر خام موجود جوابگوی صنعت لبنیات است
رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت: اگر بحث تولید شیر خشک مطرح نباشد، شیر خام موجود جوابگوی صنعت لبنیات است.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با وجود خودکفایی از واردات اغلب محصولات لبنی، ایران مثل بیشتر کشورهای دنیا همیشه واردکننده شیر خشک و کره بود و کمبودهای خود را از طریق واردات آنها جبران و تفاوت قیمت معنی‌دار این محصولات در دو سوی مرزها انگیزه‌های واردات بیش از نیاز این محصولات و جایگزینی آن با تولیدات داخلی را فراهم می‌کرد و چه بسا باعث آسیب به تولید شیر خام کشور هم شد.
خاتمی‌مقدم بیان داشت: متوقف کردن واردات شیر خشک به منظور بالابردن تقاضای داخلی برای شیر خام، مهم‌ترین و موثرترین اقدام عملی برای حمایت از دامداران و رشد قیمت شیر خام بود که باید آن را به فال نیک گرفت، اما نگرانی کارشناسان از بازنگری نشدن به موقع سیاست‌ها و از کنترل خارج شدن قیمت شیر خام است. 
 
* افزایش قیمت محصولات
وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر قیمت شیر خشک وارداتی با تولید داخل تفاوتی نداشته و به همین دلیل نمی‌تواند انگیزه‌ای برای واردات بی رویه باشد، متذکر شد: برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در زنجیره صنعت شیر دو اقدام ضروری است از یک سو با در دسترس قرار دادن نهاده دامی ارزان‌قیمت از رشد روزافزون هزینه‌های تولید شیر خام جلوگیری کرد و از سوی دیگر با واردات کنترل شده شیر خشک، شیر خام کشور به سمت محصولات لبنی هدایت و تقاضای شیر خام در بازار متعادل شود.
خاتمی‌مقدم در پایان اذعان داشت: طبیعی است که صنایع لبنی تا تحقق شرایط مطلوب کسب و کار، مجبورند مانند دامداران با افزایش قیمت محصولاتشان بقای روزشان را تضمین کنند./س
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.