در پی غیر قانونی اعلام شدن طرح پزشک امین؛

طرح پزشک امین مغایر با منافع وزارت بهداشت

چند وقتی است که اجرای طرحی با عنوان طرح پزشک امین در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت طرحی که به منظور تامین رفاه حال بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان گیلان آغاز به کار کرد اما بعد از مدتی تنها منتقد این طرح وزارت بهداشت بود، وزارتخانه ای که بعد از اجرای طولانی مدت طرح پزشک خانواده آن هم به صورت آزمایشی در 3 استان کشور هنوز به نتیحه قطعی دست نیافته است.

باشگاه خبرنگاران، طرح پزشک امین طرحی که در آن بیمه شدن تامین اجتماعی با مراجعه به پزشک مورد اطمینان خود که توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص شده اند می توانند به راحتی از خدمات سلامت و درمان بهره مند شوند.
در این طرح بیمه شده با مراجعه به پزشک امین از خدمات سلامت، انجام آزمایشات، تهیه داروهای مورد نیاز، انجام آزمایشات لازم برخوردار می شوند.
این طرح که به عنوان یک طرح موفقیت آمیز در گیلان اجرا شد و بیمه شدگان از اجرای این طرح بسیار راضی بودند.
اما این وسط وزارت بهداشت بود که اجرای این طرح را مغایر با اجرای طرح پزشک خانواده خواند و خواستار جلوگیری از اجرای آن شد.
در این بین نمایندگان ملت نظرات متفاوتی در خصوص اجرای طرح پزشک امین از سوی سازمان تامین اجتماعی داشتند.
حسینعلی شهریاری نماینده مجلس شورای اسلامی با حمایت از اجرای طرح پزشک امین اظهار داشت: طرح پزشک امین توسط سازمان تامین اجتماعی به واسطه عدم اجرای قانون صورت گرفت چرا که براساس قانون برنامه پنجم توسعه سازمان بیمه سلامت باید تا پایان امسال تشکیل شود اما متاسفانه با اینکه در آیین نامه هم تاکید شده این سازمان باید در سال اول برنامه تشکیل شود اما کاری در این راستا انجام نشده است.
از سوی دیگر حسن تامینی لیچایی، یکی از اعضا هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اجرای طرح پزشک امین توسط سازمان تامین اجتماعی را نوعی موازی کاری با سیاست های وزارت بهداشت دانست و تصریح کرد: از آن جا که بودجه اجرای طرح پزشک خانواده در اختیار وزارت بهداشت نیست طرح پزشک امین باعث از هم گستگی طرح پزشک خانواده می شود.
وی با اشاره به اینکه طرح پزشک امین سازمان تامین اجتماعی خدمات خوبی را در قالب این طرح به بیمه شدگان ارائه می کند و توانسته رضایتمندی بیشتری حاصل کند یادآور شد: وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار ممکن است در بحث سیاستگذاری موفق باشد اما از آنجا که اعتبارات مالی باید توسط وزارتخانه دیگری تامین شود، نمی تواند برنامه هاش را با موفقیت پیش ببرد، مثلا یکی از دلایل اصلی عدم اجرای موفق طرح پزشک خانواده این است که اعتبار اجرای این طرح در اختیار وزارت رفاه قرار گیرد.
در ادامه عبدالعزیز جمشید زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح پزشک امین به هیچ عنوان نفی کننده طرح پزشک خانواده نیست، تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان این مباحث را پیش کشیده تا از اجرای طرح پزشک امین جلوگیری کند ، اما باید اجازه دهیم سازمان تامین اجتماعی این طرح را ادامه دهد.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و درمان طرح پزشک خانواده را در برخی از استان ها و شهرستان ها اجرا کرده اما نتوانسته موفقیت چشم گیری کسب کند من نمی دانم وزارت بهداشت نگران چه چیزی است، سازمان تامین اجتماعی از محل منابع مالی و تجهیزاتی وزارت بهداشت استفاده نمی کند که وزارت بهداشت اجرای این طرح تامین اجتماعی را محکوم می کند.

در پی اين سخنان، امامي رضوي معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه نشست شورای عالی نظام پزشکی در خصوص موازی کاری طرح پزشک امین با طرح پزشک خانواده گفت: طرح پزشک امین باید با هماهنگی مسئولان وزارت بهداشت و برنامه پزشک خانواده انجام شود اما متاسفانه تاکنون هماهنگی لازم از سوی تامین اجتماعی با مسئولان وزارت بهداشت در این باره انجام نگرفته است.
اجرای طرح پزشک امین، طرحی که با ابراز رضایتمندی بیمه شدگان تامین اجتماعی مواجه شده به جایی رسیده که مسئولان وزارت بهداشت آن را مغایر با نظام سلامت کشور می دانند اما خوب است به طرح هایی که برای نظام سلامت کشور گام برمی دارند احترام قائل شد و به جای کارشکنی در اجرای چنین طرح هایی به اجرای موفق آن کمک کنند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار