شعر بهترين قاب براي شناساندن اسطوره است

ريشه پيدايش اسطوره از بدو وجود شعر شكل گرفت و به دليل دلپذيري آن بهترين قالب براي شناساندن اسطوره ها است.

يوسف فرجي شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادب و هنر باشگاه خبرنگاران گفت: پيدايش اسطوره در ادبيات از زمان بدو وجود شعر شكل گرفت. شعر سخني حكيمانه، دلپذير است و بيشتر مورد استقبال مخاطب قرار مي‌گيرد.
وي ادامه داد: از قرن 8 بحث اسطوره شناسي را در اشعار سعدي مشاهده مي‌كنيم كه در واقع مي‌توان گفت بهترين تاريخ شعر است و سعدي هم در اين زمان اسطوره هاي ايرانيان را در آثار خود به خوبي نشان داده است.
فرجي درخصوص اسطوره هاي ادبيات معاصر ايران گفت: در بحث ايران مهدي اخوان ثالث به دليل درگيري در بحث اسطوره شناسي خود نيز اسطوره شد و در بحث غزل، حسين منزوي به طور قطع از اسطوره هاي ادبيات ايران به شمار مي‌رود.
وي در مورد اسطوره در ادبيات اروپا افزود: در ادبيات اروپا هم بحث اسطوره شناسي همانند ايران چشم گير است. شكسپير اسطوره اي مثل شاه لير را به خوبي نشان داد و تا به امروز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
اين شاعر كشورمان گفت: طبيعت ما ايراني ها علاقه به اساطير كهن خود و بازگو كردن آن با زبان دل نشين شعر است. علي حاتمي كه خود اسطوره سينماي ايران است، بستر آثار خود را شعر، بحث و اسطوره شناسي قرار داده است.
فرجي درخصوص واقعي بودن اسطوره ادامه داد: هيچ چيز اتفاقي نيست، سخني كه در بحث اسطوره شناسي به آن پرداخته مي‌شود اگر دروغ مانند موج، ساكن نمي‌ماند و اگر واقعيت مانند دريا هميشه ماندگار است.
وي در مورد پيدايش اسطوره ها در ادبيات مدرن گفت: ما در سده اخير گام هايي به سخت پيشرفت علم برداشتيم.

گفتني است، اسطوره براي بقا مستلزم گذشت زمان است. اما كسي كه مي‌خواهد در اين سده اسطوره شود، بايد تمام ايده ها و افكاري كه در آينده جواب مي‌دهد را به كار گيرد و با تمام موج هاي منفي كنار بيايد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار