بجنورد/

بیابان زدایی در خراسان شمالی 47 درصد از برنامه عقب است

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: به علت كمبود اعتبارات، طرح های بیابان زدایی در این استان 47 درصد از برنامه عقب افتاده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛'موسی صابری' اظهار داشت: در سال جاری یك میلیارد و 450 میلیون ریال اعتبار استانی و دو میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار ملی به این حوزه اختصاص یافته است.

وی افزود: پارسال نیز 800 میلیون ریال اعتبار ملی به این بخش اختصاص یافته بود.

وی با ناكافی دانستن اعتبار اختصاصی به حوزه بیابان زدایی این استان، اظهار داشت: تمام طرح ها بر اساس مطالعه و برنامه ریزی انجام می شود كه در صورت اختصاص اعتبار كافی و بموقع، طرح ها به طور كامل اجرا خواهد شد.

وی افزود: طرح جامع مقابله با بیانزدایی شامل تهیه واجرای طرح های مدیریت جنگل های دست كاشت، آبخیزداری حاشیه كویر مركزی شامل پخش سیلاب، سرریز ملاتی، سنگی ملاتی و مطالعه طرح از محل اعتبارات ملی، اجرا شده است.

وی گفت: طرح تثبیت شن های روان و بیان زدایی در سطح استان كه شامل مدیریت هرزآب، تولید نهال بیابانی، مراقبت و آبیاری، ساخت بادشكن و نهالكاری از محل اعتبارات استانی است، به اجرا درآمده است.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، بیابان های این استان را جزو بیابان های بحرانی ندانست، گفت: اما در عین حال این وضعیت شكننده است و اگر بهره برداری از آن كنترل نشود و در زمینه احیا نیز اقدامات موثری صورت نگیرد، خطرناك خواهد بود.

وی بر كنترل بیابان تاكید كرد و افزود: برای جلوگیری از گسترش بیابان باید طرح آبخوانداری ، پخش سیلاب و ایجاد پوشش گیاهی در آن اجرا شود.

وی بر مدیریت هرزآبها تاكید كرد و گفت: شش درصد از عرصه های كانونهای بحران این استان منطقه رسوب محسوب می شود و مابقی آن كه عمده كانونهای منطقه را شامل می شود در معرض فرسایش بادی و یا در منطقه حمل قرار دارد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به لزوم كاهش قدرت باد با تقویت پوشش گیاهی، افزود: با این هدف 21 هزار هكتار از بیابانهای استان قرق، 250 هكتار بذركاری و نهالكاری و در پنج تا 15 كیلومتر نیز بادشكن ایجاد شد.

صابری وسعت بیابانهای خراسان شمالی را 183 هزار و 636 هكتار عنوان كرد كه عمدتا مربوط به محدوده شهرستانهای گرمه، جاجرم و اسفراین است و به طور كلی 9 درصد وسعت منابع طبیعی استان را به خود اختصاص داده است.

خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار هكتار عرصه منابع طبیعی دارد.  /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.