سامانه موشکي آمريکا، ابزار تبلیغات انتخاباتی جدید اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: پس از انتخابات در مورد سامانه موشکي آمريکا انعطاف بيشتري خواهد داشت.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ وی به "دمیتری مدودف" رئیس جمهور روسیه اطمینان داد پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درمورد مسائل مورد اختلاف دو کشور مانند مسئله سپر موشکی واشنگتن انعطاف بیشتری نشان خواهد داد.

نشست اوباما و مدودف در حاشیه نشست امنیت هسته ای در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد.

اوباما در آخرین نشست خود با مدودف پیش از روی کار آمدن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور جدید روسیه از مسکو خواست به وی تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا فرصت بدهد.

مدودف نیز در پاسخ گفت: این پیام را به ولادیمیر پوتین منتقل خواهد کرد.

برنامه های آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در برخی کشورهای اروپایی باعث تیرگی روزافزون در روابط مسکو و واشنگتن شده است. مخالفان اوباما او را متهم می کنند در برخورد با مسئله سپر موشکی آمریکا بیش از حد در برابر روسیه مصالحه به خرج می دهد.

مدودف پیشتر گفته بود: زمان برای اینکه غرب پیشنهادهای جدیدی را به منظور جلب حمایت مسکو از سپر موشکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در اروپا جلب کند رو به پایان است.

مدودف که ماه می جای خود را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور جدید این کشور خواهد داد، افزود: این استدلال ناتو مبنی بر اینکه هدف از سپر دفاع موشکی برنامه ریزی شده برای اروپا محافظت از این منطقه در برابر حمله موشکی کشورهایی مانند ایران است نتوانسته است مسکو را متقاعد کند.

وی تصریح کرد: ما برای دستیابی به موافقتنامه همچنان فرصت داریم اما زمان رو به پایان است و من فکر می کنم به سود هر دو طرف است که به موافقتنامه هایی دست یابند که برای دو طرف قابل قبول باشد. مهمترین چیزی که ما خواستار شنیدن آن هستیم این است که هدف از این سپر دفاع موشکی نیروهای هسته ای روسیه نیست اما این مسئله باید بطور مستند مورد تایید قرار گیرد و نه تنها در یک نشست دوستانه.

رئیس جمهور روسیه پیشتر نیز گفته بود نیروهای مسلح این کشور باید برای مقابله با برنامه های دفاع موشکی آمریکا آماده باشند.

روسیه خواستار تعهدی به لحاظ قانونی الزام آور ازسوی آمریکاست مبنی بر اینکه نیروهای هسته ای روسیه در این طرح هدف قرار نگرفته اند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار