جاده پر پيچ و خم بدمينتون در ايران

فدراسيون بدمينتون از سال 1351 در ايران تاسيس شد و از آن سال تاكنون فراز و نشيب‌هايي را طي كرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ، بدمينتون با ورود كارشناسان نفتي انگليس به ايران راه يافت، اما حضور اين رشته تنها براي پر كردن اوقات فراغت كارشناسان بود، در اين ميان كارمندان شركت نفت ايران هم به بدمينتون علاقمند شدند.

با خروج كارشناسان خارجي از ايران اين ورزش نيز به دست فراموشي سپرده شد تا بازي هاي آسيايي 1353.

از آنجايي كه بدمينتون‌بازان در اين مسابقات حضور داشتند، سازمان تربيت بدني در سال 1351 فدراسيون بدمينتون را تاسيس كرد.
با راه اندازي اين رشته، فدراسون مربوط شروع خوبي را پيش بيني كرد.

مربي قدري به نام «ديپوگوش» كه كاپيتان تيم ملي هند بود به ايران آورد. وي 5 سال در ايران بود و در اين زمان ملي پوشان را هدايت مي‌كرد.

اولين مسابقه غيررسمي اين رشته در سال 1351 بين تيم هاي خوزستان و تهران برگزار شد كه تيم پايتخت اين مسابقات را با برتري پشت سر گذاشت. اولين مسابقه قهرماني كشور و البته به صورت رسمي در تهران با شركت 24 تيم از سراسر كشور برگزار شد و تيم هاي تهران، خوزستان و اصفهان رتبه‌هاي اول تا سوم اين عرصه را به خود اختصاص دادند.

بازي‌هاي آسيايي 1353 براي اولين بار عرصه حضور ملي پوشان بدمينتون ايران در مسابقات برون مرزي بود، در اين ميدان ايران در بين 13 تيم شركت كننده رتبه هشتم را كسب كرد.

*پررنگ‌ترين اقدام فدراسيون بدمينتون

مسابقات بين المللي دهه فجر از سال 1369 با حضور بدمينتون بازاني از كشورهاي مختلف دنيا انجام مي‌گيرد.

در سال 1390 بيست و شش كشور در اين مسابقات حضور پيدا كردند، كه در اين عرصه ملي پوشان كشورهاي خارجي دست پر به كشورشان باز گشتند اما ايرانيان تنها به كسب يك مدال برنز مشترك توسط اميد كرمي بسنده كردند.

البته مسئولان فدراسيون نسبت به كسب اين نتيجه اظهار رضايت كردند و قرارداد نوا آرمادا، سرمربي آقايان و ديان سرمربي بانوان، را تمديد كردند و اين فرصت را به آنان دادند تا 6 ماه ديگر تيم ملي را هدايت كنند.

گرچه هدايت گري آنها رضايت اهالي بدمينتون را برانگيخته است و آنها با تصميم مسئولان فدراسيون قصد ماندن در تيم ملي را دارند، اما هم چنان بدمينتون بازان را به هدف آرماني خود كه كسب سهميه ا لمپيك است نرسانده‌اند، البته همچنان فرصت براي ملي پوشان به پايان نرسيده است و آنها تا دهم ارديبهشت ماه سال جاري فرصت دارند تا جواز حضور در اين كارزار را كسب كنند.

گرچه همچنان كاوه محرابي با رنك 86 در دنيا بالاترين شانس ايران براي كسب سهميه است و پديده سال بدمينتون در كشورمان شناخته مي‌شود اما هنوز نتوانسته بر المپيكي بودن خود مهر تثبيت بزند.

*اتفاقي نادر در فدراسيون بدمينتون

ملي پوشان اين رشته براي حضور در رقابت‌هاي بين المللي با هزينه شخصي به اين رقابت ها سفر مي‌كنند و البته فدراسيون وعده 20 ميليون تومان پاداش را به المپيكي‌ها داده است.

اما اگر اين وعده محقق نشود و اگر ما باز هم در المپيك غايب باشيم نه تنها فدراسيون وعده خود را عملي نمي كند بلكه ما تا 4 سال ديگر تشنه لب در راه المپيك مي‌مانيم.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار