هیچ سیستم نظارت فراگیری بر محصولات خوراکی وارداتی وجود ندارد

با توجه به شک و شبهه پیرامون وجود الکل در آدامس تری دنت که به تازگی در سطح کشور دیده می شود این نکته قوت می گیرد که هیچ سیستم نظارتی بر ورود محصولات خوراکی وجود ندارد.

عضوكميسيون بهداشت ودرمان مجلس درگفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ضعف مسئولان ذیربط در حوزه نظارت بر واردات خوراکی بحث تازه ای نیست.

حیدری دستنایی اظهار داشت: تشخیص مارکهای معتبر بر عهده وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن وتجارت است و این موضوع خوشایندی نیست که پس از توزیع کالاهای خارجی نامعتبر در بین مردم به دنبال کیفیت و صحت سلامت آن کالا باشیم.

وی با بیان اینکه در خصوص اعطای مجوز به کالاهای وارداتی خوراکی نیازمند آموزش هستیم خاطرنشان کرد: عدم همکاریهای بین سازمانی و کمبود نظارت در حوزه قاچاق کالا زمینه رابرای سودجویی افراد سودجو فراهم می سازد و موجب ورود کالاهایی بی کیفیت و حتی ،گاه مخرب سلامتی مردم به کشور می شود.

*دادن مجوز به کالایی که هنوز صحت سلامت آن مشخص نیست خود خلاف قانون است

دکتر جمشید زهی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه افزود:‌اینکه چگونه به یک کالایی که هنوز سلامت مشخصی ندارد مجوز داده می شود خود جای سئوال دارد.

جمشید زهی اظهار داشت: کوتاهی مسئولان در ورود کالایی همچون آدامس تری دنت که حاوی الکل است قابل چشم پوشی نیست و مسئولان چه در حوزه وزارت بهداشت و چه در سازمان استانداردسازی باید در موارد این چنینی پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان تصریح کرد: باید شرایط آزمایشگاه های کشور در حیطه استانداردسازی کالاهای وارداتی به حدی قوی باشد که آسیب ناشی از چنین مواردی به سلامت مردم جامعه وارد نشود.

وی افزود: مراجع قضایی باید پیگیر موضوع باشند و با شخص یا اشخاص مرتبط در خصوص واردات این آدامس آلوده به شدت برخورد شود.

*موازی کاری به سلامت جامعه خدشه وارد می کند

دکتر ظابطی طرقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نيز اظهار داشت:‌با توجه به اینکه بسیاری از وظایف در حیطه استانداردسازی محصولات خوراکی در سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت تداخل دارد می توان گفت که موازی کاری ها موجب آسیب به سلامت مردم جامعه می شود.

وی تصریح کرد: میزان الکل موجود در این فرآورده خوراکی تحت نام تری دنت هنوز به طور کامل مشخص نیست و در صورتیکه از حد مجاز بیشتر باشد خلاف قوانین شرع مقدس اسلام و مضر سلامت جامعه است و باید هر چه سریعتر با وارد کنندگان این محصول و همچنین ارگانهای مرتبط با اعطای مجوز و پخش آن برخورد شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:‌ قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز به تازگی بازنگری شده است اما نباید سازمانها منتظر بیان تک به تک وظایف خود باشند.

ظابطی طرقی اظهار داشت: آنچه در هر زمینه ای بر روابط قانون و مصلحت مسئولان ارجحیت دارد سلامت افراد جامعه است که نباید تحت الشعاع سهل انگاری مسئولان واقع شود./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار