رئيس مركز مديريت بيماريها:

هيچ موردي از ابتلاء انسان به بيماري تب Q دركشور گزارش نشده است

رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت : هيچ موردي از ابتلاء انسان به بيماري تب Q دركشور گزارش نشده است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا پيرو درج خبري در برخي از رسانه­ ها مبني بر مشاهده مواردي از بيماري تب Q در مناطق شرقي كشور، دكتر محمدمهدي گويا  ضمن تكذيب اين خبر افزود: تاكنون هيچ موردي از ابتلاء انسان به اين بيماري كه يكي از بيماريهاي مشترك بين دام و انسان است،‌ دركشور ثبت و گزارش نشده است .
وي درخصوص اين بيماري افزود: بيماري تب Q يك عفونت باكتريايي است كه از طريق حيوان به انسان انتقال پيدا مي­ كند. عامل بيماري از طريق مدفوع و ادرار و شيردام دفع مي شود و محيط زندگي حيوان را آلوده كرده و عامل بيماري زا در فضاي اين محيط منتشر مي­ شود و از طريق گرد و غبار موجود در محيط وارد دستگاه تنفس انسان مي­ شود .
وي با بيان اينكه گوسفند، گاو و بز به خصوص بز حساس­ترين حيوان نسبت به اين بيماري هستند، گفت: مواردي از بيماري هم از طريق خوردن شير آلوده ممكن است رخ دهد.
به گفته دكتر گويا اكثريت مبتلايان به اين بيماري كساني هستند كه مستقيم با دام سرو كار داشته و از اين حيوانات نگهداري مي­ كنند وكشاورزان و دامپزشكان،‌ در معرض ابتلاء به اين بيماري قرار دارند.اين بيماري در اغلب موارد كاملاً بدون علامت بوده و تقريباً علائمي شبيه سرماخوردگي دارد و در 40 درصد موارد حتي بدون درمان هم خوب مي­ شود.
دكترگويا افزود: اين بيماري گاهي اوقات به ندرت ممكن است عوارض شديدي مانند ذات­ الريه،‌ گرفتاري دريچه هاي قلب، هپاتيت، گرفتاري طحال ايجاد كرده و در خانم­هاي باردار منجر به سقط جنين و تولد زودرس نوزاد شود.
رئيس مركز مديريت بيماريها با بيان اينكه ميزان مرگ و مير ناشي از اين بيماري 1 تا 2 درصد است، افزود: خوشبختانه اين بيماري درمان دارويي داشته و به محض تشخيص، فرد مي­ تواند تحت درمان قرار گيرد./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.