رد پاي سيگار در 90 درصد سرطان‌ها ديده مي شود

بررسي ها نشان مي دهند، در 90 درصد سرطان هاي ريه ردپاي مصرف سيگار ديده مي شود و به دليل آنکه تنها 5 تا 10 درصد از مبتلايان هنگام مراجعه به پزشک قابل درمان هستند اين سرطان از خطرناکترين سرطانهاست.

 دکتر ام البنين پاک نژاد عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اين که علائم سرطان ريه با علائم مصرف سيگار و برونشيت يکي است، اظهار داشت: يکي از علائم سرطان ريه سرفه است که در فرد سيگاري نيز ديده مي شود و همچنين کاهش اشتها و وزن از علائم عمومي و سرفه و خلط خوني از علائم مختص اين سرطان هستند.

وي با بيان اينکه چنانچه سرطان در شرايط خاص باعث درگيري قسمت اعظم ريه و تجمع مايع زياد در پرده جنب شود، فرد دچار درد قفسه سينه و تنگي نفس مي شود، ادامه داد: تماس با گازهاي رادون و آزبست نيز از ديگر عوامل ايجاد کننده سرطان است و اين بيماري در مناطقي از کشور که سطح رادون بالايي دارد و يا در بعضي شغل‌ها مانند کشتي سازي و سر و کار داشتن با مصالح ساختماني بيشتر ديده مي شود.

دکتر پاک نژاد افزود: در بعضي مواقع سرطان ريه از بيماري ديگري ناشي مي شود چنانچه بيماريهايي که باعث ايجاد زخم در ريه مي شوند مانند بيماري سل حتي در صورت بهبودي به دليل باقي ماندن جاي زخم، منجر به سرطان ريه مي شوند.

وي تصريح کرد: استفاده از سيگار احتمال مبتلا شدن به 13 نوع سرطان را افزايش مي دهد که سرطان ريه تنها يکي از آنهاست و در شغل‌هاي پر خطر اگر همزمان سيگار مصرف شود، ريسک ابتلا به سرطان ريه تا 20 برابر افزايش مي يابد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار داشت: بيش از 90 درصد تومورها در افراد سيگاري بدخيم است و بدين منظور بهترين درمان اين است که افراد به خصوص با وجود سابقه فاميلي انواع سرطان با مشاهده اولين علائم به متخصص مراجعه کنند و به طور مرتب به منظور کشف بيماري تحت معاينات دوره اي باشند تا در صورت لزوم جراحي انجام شود.

اين فوق تخصص بيماريهاي ريه با اشاره به اين که يکي از فاکتورها در سرطان ريه نحوه تغذيه است، گفت: تغذيه با مواد سرشار از کاروتن و ويتامين هايي مانند C وE که خاصيت آنتي اکسيداني دارند براي مبتلايان به اين نوع سرطان بسيار مفيد است.

دکتر پاک نژاد خاطر نشان کرد: فعاليت مبتلايان به سرطان در حد توانايي آنهاست و بيمار در صورتي که از لحاظ ريوي و توان عمومي ناتوان نشده باشد مجاز به انجام فعاليتهاي مختلف بدني است.

وي در پايان بهترين راه پيشگيري را ترک علت دانست و گفت: با فرهنگ سازي، آموزش همگاني و تبليغات در رسانه ها به منظور کاهش مصرف سيگار، تعداد مبتلايان به سرطان ريه کاهش مي يابد و همچنين انجام معاينات دوره اي براي کساني که با آزبست و مصالح ساختماني کار مي کنند ضروري است./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار