تعلیم و تربیت از اساسی ترین مسائل زندگی است

تعلیم و تربیت یكی از اساسی ترین مسئله زندگی بشری است به طوریكه در دوران معاصر تعلیم و تربیت وارد عرصه های جدیدی شده است.

اكبر صالحی دكترای فلسفه تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص محتوای مقاله ارائه شده خود در زمینه فلسفه افزود: یكی از اساسی ترین مسائل در زندگی بشری مسئله تعلیم و تربیت است و نگاهی به دیدگاه های فلسفی اندیشمندان تعلیم و تربیت نشان می دهد كه هریك از آن ها در دوران حیات خود در مورد تعلیم و تربیت نظرات و دیدگاه خاصی در این زمینه داشته اند.

وی تاكید كرد: از آنجا كه در دوران معاصر تعلیم و تربیت وارد عرصه های جدیدی شده و یكی از این عرصه ها ظهور اندیشه های پست مدرنیسم است بررسی افكار و اندیشه های صاحب نظران این مشرب های فكری اشارات خاص در زمینه تعلیم و تربیت خواهد داشت.

این دكترای فلسفه تعلیم و تربیت با اشاره به تعلیم و تربیت از دیدگاه یكی از صاحب نظران به نام این عرصه به اسم ژیرو تصریح كرد: تعلیم و تربیت مورد نظر ژیرو بایستی بتواند شرایطی را فراهم آورد كه همه گروه ها و افراد جامعه در مسیر رسیدن به جامعه ای دموكرات مشاركت فعال داشته باشند كه این خود نیازمند شناخت دانش آموزان از فرهنگ و زمینه فكری است كه در آن زندگی می‌كنند و در واقع این به این معناست كه مربیان باید تعلیم و تربیت انتقادی را بپرورانند كه در آن دانش، مهارت های شهروندی انتقادی به جای شهروندی صرفاً خوب آموزش داده و به كار بسته شود.

وی گفت: ژیرو بر توسعه و ایجاد روش مهمی می‌پردازد كه بین زبان انتقادی و امكان زبانی تفاوتی است و همانطوری كه خود وی تاكید می‌كند هر دو برای تعقیب فضیلت اجتماعی اساسی اند.

صالحی خاطرنشان كرد: از یافته های این پژوهش می توان به این نتیجه گیری مهم اشاره كرد كه در صورت پیدایی رگه های نظریه ژیرو در تعلیم و تربیت كه كماكان در تعلیم و تربیت غربی دیده می شود مدارس و دانشگاه ها بایستی نقش های جدیدی در جامعه ایفا كنند.

وی در پایان گفت: مطابق با دیدگاه انتقادی ژیرو جامعه شناس جدیدی از تئوری برنامه درسی در تعلیم و تربیت باید تعریف شود و متناسب با این بحث پیشنهاد می شود كه محققان در تحقیقات آینده خود به این مسئله مهم یعنی جامعه شناسی جدید برنامه درسی از منظر هنری ژیرو برای تبیین بهتر دیدگاه های انتقادی بپردازند./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار