گیلان/

ایران دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی است

کارشناس آرایش و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: طبق آمار، ایران پس از عربستان بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛خدیجه اشتیاقی بعد از ظهردیروزدر همایش کالا و ارز این شهرستان اظهار داشت: فرآورده‌های سلولوزی، انواع شوینده‌ها، سموم و حشره‌کش، خوشبو کننده‌های هوا و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجموعه‌ای از محصولات آرایشی و بهداشتی هستند.
وی با بیان اینکه رودبار در بخش ورود لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز دارای اهمیت ویژه‌ای است، گفت: هم مرز بودن رودبار با دو استان زنجان و قزوین سبب شده تا بخش زیادی از کالاهای وارداتی از این مدخل وارد استان شود.
این کارشناس بیان داشت: برای کنترل منسجم‌تر بر این مسئله همواره توجه به امورات شهرستان در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به آمارهای کلان کشور، بیان داشت: طبق آمار، ایران بعد از عربستان بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص داده است.
اشتیاقی، با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی کشور وارداتی است، ابراز داشت: بالغ بر 10 برند کالا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.
وی افزود: زمانی که نام قاچاق برده می‌شود تقلبی بودن کالای قاچاق محرز می‌شود اما عده‌ای از عرضه کنندگان به تقلبی بودن کالای عرضه شده توجهی ندارند.
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: طبق آمارهای اعلام شده در نیمه نخست امسال بالغ بر 4 میلیارد تومان اقلام آرایشی و بهداشتی از خورده فروشی‌های استان جمع‌آوری شده است.
وی افزود: طبق آمار تعزیرات حکومتی، تاکنون 44 هزار پرونده در ارتباط با قاچاق اقلام آرایشی و بهداشتی رسیدگی شده که 10 درصد آن مربوط به داروخانه‌ها بوده است.
اشتیاقی، نسبت به عوارض ناشی از مصرف لوازم آرایش و بهداشتی قاچاق هشدار داد و گفت: حساسیت، کچلی، آکنه و جوش سرسیاه، صدمات کلیوی، عوارض ناشی از زخم روی پوست از جمله بیماری‌ها و عوارض ناشی از مصرف اقلام آرایشی قاچاق محسوب می‌شوند.
وی با تصریح بر اینکه برخی از عوارض و علایم مصرف این گونه از داروها دیر نمود پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: بروز سرطان‌های ناشناخته در افراد مهم‌ترین عوارض مصرف اقلام آرایشی قاچاق است.
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: برابر قانون تمام کالاهای وارداتی به کشور باید پروانه مجوز ورود بهداشت را اخذ کنند.
وی، مجوز ورود بهداشت را شناسنامه کالای وارداتی دانست و تصریح کرد: این مجوز پس از انجام کارشناسی‌های لازم به نمایندگی وارد کننده داده می‌شود.
اشتیاقی، دریافت فاکتور رسمی موقع خرید لوازم آرایشی و بهداشتی توسط نمایندگی‌ها و صنف‌ها را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: دارا بودن فاکتور رسمی نمایندگی کالای آرایشی و بهداشتی خریداری شده الزامی است.
وی، بر ضرورت نصب برچسب‌های اقلام آرایشی و بهداشتی وارداتی تاکید کرد و افزود: تمام وارد کنندگان موظف هستند قبل از عرضه محصول به بازار برچسب‌های اجناس روی آنها نصب کنند.
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نصب برچسب‌ها با مشخصات نام محصول، نام کشور تولید کننده، نام شرکت وارد کننده یا کارخانه تولید کننده، شماره مجوز ورود بهداشت یا پروانه ساخت، سری ساخت، تاریخ تولید و تاریخ انقضا روی اقلام آرایشی و بهداشتی را از ملزومات و تاکیدات عنوان کرد.
وی یادآور شد: تمام مصرف کنندگان و خریداران اقلام آرایشی و بهداشتی باید به نکات مذکور توجه ویژه داشته باشند.
اشتیاقی، از انهدام دو هزار و 500 کالای آرایشی و بهداشتی قاچاق در این استان در چهار ماهه امسال خبر داد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.