مودیان مالیات بر ارزش افزوده فقط دو روز دیگر مهلت دارند

مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره پاییز از اول تا 15 دی ماه است و مودیان تنها دو روز دیگر برای ارائه اظهارنامه مهلت دارند.



به گزارش باشگاه خبرنگاران بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان مالیات بر ارزش افزوده از یکم دی ماه تا 15 دی خواهد بود. هم‌اکنون سیزدهم دی ماه است و مودیان تنها دو روز دیگر فرصت دارند تا اظهارنامه فصل پاییز خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

پناهی معاون مالیات بر ارزش افزوده شنبه 10 دی در یک نشست خبری با بیان اینکه در این مدت 45 هزار نفر اظهارنامه خود را ارائه کردند، گفته بود: پیش‌بینی می‌شود در مهلت باقیمانده 127 هزار نفر اظهارنامه خود را ارائه کنند.

وی ادامه داد: در دوره قبلی 165 هزار مؤدی اظهار‌نامه ارائه کردند که 2 هزار و 30 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به دست آمد که علی‌رغم رشد دو درصدی مؤدیان 50 درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافت.

پناهی تصریح کرده بود: 99 درصد از فرآیند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صورت مکانیزه است و تنها یک درصد اظهارنامه را به صورت دستی ارائه می‌دهند.

قاسم پناهی  گفت: همانند دوره‌های قبل مهلت ارائه اظهارنامه برای مودیان مالیات بر ارزش افزوده تمدید نخواهد شد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مودیانی که در مهلت مقرر اظهارنامه ارائه نکرده و به وظایف خود عمل نکنند جرایمی در نظر گرفته که برای اطلاع مودیان مالیاتی متن آن در ادامه می‌آید:

ماده 21 _ مؤدیان مالیاتی مکلفند اظهار نامه هر دوره مالیاتی را طبق نمونه و دستورالعملی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام میشود حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ انقضاء هر دوره به ترتیب مقرر تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیاتهایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده اند و قابل کسر میباشد در مهلت مقرر مذکور به حسابی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) تعیین و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام میگردد ، واریز نمایند.

تبصره 1 _ چنانچه مدت فعالیت شغلی مؤدی کمتر از مدت یک دوره مالیاتی باشد تکلیف مقرر در این ماده نسبت به مدت یاد شده نیز جاری می‌باشد.

تبصره 2 _ اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از یک محل شغل یا فعالیت دارند، تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات برای هر محل شغل یا فعالیت به طور جداگانه الزامی است.

تبصره 3 _ در مورد کارگاهها و واحد های تولیدی ، خدماتی و بازرگانی که نوع فعالیت آنها ایجاد دفتر ، فروشگاه یا شعبه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء نماید، تسلیم اظهار نامه واحد مطابق دستورالعملی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می گردد.

تبصره 4 _ مؤدیانی که محل ثابت برای شغل خود ندارند، محل سکونت آنان از لحاظ تسلیم اظهار نامه و سایر امور مالیاتی مناط اعتبار خواهد بود.

ماده 22 _ مؤدیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر در این قانون و یا در صورت تخلف از مقررات این قانون علاوه بر پرداخت مالیات متعلق و جریمه تأخیر ، مشمول جریمه ای به شرح زیر خواهند بود.

1 _ عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر معادل هفتاد و پنج درصد (75%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد
2 _ عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق
3 _ عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق
4 _ عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست و پنج درصد (25%) مالیات متعلق
5 _ عدم تسلیم اظهار نامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد معادل پنجاه درصد(50%) مالیات متعلق
6 _ عدم ارایه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل بیست و پنج درصد ( 25%) مالیات متعلق

ماده 23 _ تأخیر در پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون در مواعد مقرر ، موجب تعلق جریمه ای به میزان دو درصد (2%) در ماه ، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تأخیر خواهد بود./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار