اختصاصی/

آشنایی با سوخت الکلی

اگر می خواهید با سوختهای الکلی که این روزها هر چه بیشتر در حال جایگزین شدن با سوختهای فسیلی هستند آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، امروزه سوختهای الکلی با پایه "اتانول " و "متانول" در حال جایگزینی با سوختهای فسیلی هستند.در این مطلب شما را با این نوع از سوخت آشنا خواهیم کرد.

سوختهای الکلی چه نوع سوختی هستند؟

 

اتانول و متانول دو سوخت الکلی هستند که امروزه به طور اختصاصی برای استفاده در سیستم های پیشرانه انواع وسایل نقلیه تولید شده اند. اما در اصل انتخاب اصلی امروز برای سوخت الکلی اتانول است. سوخت اتانول یک سوخت فاقد آب با اکتان بالا است که از ترکیبات حاوی شکر تهیه می شود. اما متانول یک نوع سوخت الکلی است که از گاز طبیعی که یک منبع تجدید ناپذیر است بدست می آید.

 

 فواید سوختهای الکلی

با توجه به این که منبع اصلی سوختهای الکلی جو و ذرت است ، می توان این نوع سوخت را تجدید پذیر نامید. یک مزرعه 4 هکتاری ذرت می تواند چیزی در حدود 1130 لیتر سوخت اتانول تولید کند. این در حالی است که این منبع به راحتی قابلیت تجدید دارد اما سوختهای فوسیلی حاصل از نفت خام مثل بنزین دارای محدودیت بوده و امکان تجدیدپذیری ندارند. نکته دیگر در مورد سوختهای الکلی این که این سوختها در مقایسه با سوختهای فسیلی بسیار پاک تر بوده و کمتر هوا را آلوده می کنند. سود دیگر این گونه سوختها این است که جو یا ذرت استفاده شده در فرایند سوخت کشی به هدر نمی رود و مواد مغذی دیگر آن باقی می ماند که می توان از آن برای تولید غذای انسان و حیوانات استفاده کرد.

 

ذرت برای تولید سوخت یا ذرت برای تولید غذا؟

بسیاری از منتقدین این گونه از سوخت اینگونه استدلال می کنند که سوخت الکلی منابع ذرتی را که برای تغذیه انسانها به کار می رود را صرف تولید سوخت می کند. ذرت دارای کاربردهای زیادی در زمینه تولید مواد غذایی حیوانات دامی و مواد تکمیلی در صنایع غذایی است. از این روست که بعضی از محققان تلاش های گسترده ای را به منظور جایگرین کردن ذرت برای تولید سوخت الکلی آغاز کرده اند که یکی از نتایج آن استفاده از "زیست توده ها" مثل باقی مانده چوبها برای تولید سوخت است.این منبع بسیار ارزان تر و سریع تر در دسترس قرار می گیرد و از اتکاء کشورها به سوختهای فسیلی خواهد کاست.

 

نحوه استفاده از اتانول به عنوان سوخت

اتانول این توانایی را دارد تا با بنزین ترکیب شده و به عنوان سوخت استفاده شود.در خودروهای مختلف و در نسل های مختلف میزان اتانول مورد استفاده به نسبت بنزین افزایش یافته است.موتور جدید سری E85 از جمله جدیدترین موتورها در این زمینه است که توانایی استفاده از 85 درصد اتانول و 15 درصد بنزین را دارد. در این نسل جدید از موتورها از فناوری های جدیدی استفاده شده است که یکی از آنها بحث شعله های نامرئی در هنگام عمل احتراق است که امنیت را افزایش می دهد. البته بایستی توجه داشت که خودروهایی که با اتانول کار می کنند به علت توانایی کمتر این سوخت از برد کمتری برخوردار هستند.

 

خودروهایی با سوخت اتانول

امروزه بیش از 30 مدل خودرو با سیستم سوخت چند حالته در بازار موجود است که شامل انواع خودروهای سدان یا انواع SUV ها می باشد. امروزه یکی از اصلی ترین مسائل پیش روی خودروهای اتانول سوز بحث جایگاه های سوخت با قابلیت عرضه اتانول است که خود این مسئله را به بازاری با پتانسیل های بالا برای آینده تبدیل کرده است. / ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
مینا
۱۳:۰۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
جالب بود ممنون