محمود پاک نیت در آستانه برگزاری سی امین جشنواره تئاتر فجر:

کشف استعداد همیشه شیرین ترین قسمت برگزاری جشنواره تئاتر فجر است

محمود پاک نیت که جایزه بازیگری ششمین و هفتمین جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه هنری خود دارد، معتقد است کشف استعدادهای تئاتری همیشه یکی از شیرین ترین قسمت های برگزاری جشنواره تئاتر فجر بوده است.

به گزار ش باشگاه خبرنگاران، محمود پاك نيت بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی جشنواره تئاتر فجر، گفت: سال های زیادی است که از صحنه دور هستم. فکر می کنم تفاوت نمایش های سال های اخیر با زمانی که ما در جشنواره حضور داشتیم در این است که ما، به مخاطب اهمیت بیشتری می دادیم. این روزها می بینم که متاسفانه گروه های تئاتر تنها برای جشنواره تمرین می کنند.
وی افزود: باید به این گروه ها مدام یادآوری کرد که هدف اصلی تئاتر اجرا برای مردم است. تئاترهنری است که با مخاطب معنا می یابد. فکر می کنم حدود یک دهه است که هنرمندان جوان، هم و غم شان را برای رقابت در جشنواره گذاشته اند و از مخاطب غافل مانده اند.
پاک نیت تصریح کرد: در گذشته اشتیاق ما و همه گروه های شهرستانی در جشنواره، دیدن نمایش های دیگران و آموختن بود. می دانستیم که با تماشای نمایش گروه های دیگر از سراسر کشور و نیز شرکت در جلسات نقد و بررسی، چیزی به دانسته های ما اضافه می شود و با دست پر به شهر خود بازمی گردیم.
این هنرمند ادامه داد: این روزها می بینم که جوان ها تنها برای این در جلسات نقد و بررسی نمایش یکدیگر شرکت می کنند که با نقدهای خود، رقیب را تضعیف کرده و جلوی برگزیده شدن او را بگیرند.
محمود پاک نیت، که در جشنواره امسال، داور بخش مناطق بود، درباره کیفیت تئاتر شهرستان ها گفت: گروه های شهرستانی خیلی پیشرفت کرده اند. در بعضی از مناطق نمایش های استاندارد آن قدر زیاد بود که برای انتخاب به دشواری افتادیم. اما در مقابل این توان و استعداد آنها هنوز امکانات لازم را ندارند.
او ادامه داد: جشنواره تنها در حضور پیدا کردن گروه ها خلاصه نمی شود بلکه اگر به دنبال برگزاری کیفی آن هستیم باید امکانات مورد نیاز را به گروه ها بدهیم. در یکی از شهرها، من دیدم که گریم سیزده گروه به عهده یک نفر بود. در این منطقه تربیت گریم وجود نداشت و گروه ها کاملا در مضیقه قرار داشتند.
پاک نیت همچنین گفت: فشرده بودن برنامه های اجرایی، کمبود سالن و کمبود امکانات فنی، بزرگترین مشکلات تئاتر شهرستان برای حضور در رقابت بزرگی مانند جشنواره تئاتر فجر است. اگر به دنبال جشنواره خوب هستیم باید امکانات خوب نیز در اختیار هنرمندان قرار دهیم.
این بازیگر با اشاره به این که هنرمندان تئاتر، محبت لازم را از مسئولان برگزاری تئاتر کشور دریافت نمی کنند، درباره تاثیر جشنواره گفت: کشف استعدادهای تئاتر همیشه یکی از شیرین ترین قسمت های برگزاری جشنواره تئاتر فجر بوده است. بسیاری از هنرمندان، از جمله خود من، از راه حضور در جشنواره تئاتر فجر، به کارگردان های سینما و تئاتر معرفی شده اند.
محمود پاک نیت در پایان برگزاری جشنواره ای در ابعاد تئاتر فجر را، دارای بار فرهنگی برای کشور دانست و گفت: حضور و دیدار هنرمندان، فضای برگزاری تئاتر و شرکت در جلسات گفت و گو و نقد، باعث ایجاد یک فضای فرهنگی شده و گروه ها معمولا با دست پر از این رویداد خداحافظی می کنند. ضمن این که تئاتر چیزی به جز تجربه کردن نیست و شرکت در جشنواره تئاتر فجر نیز تجربه بزرگی به خصوص برای هنرمندان کمتر شناخته شده است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار