مبارزه با مفاسد اجتماعی و جلب اعتماد عمومی

در پی وقوع جرایم مختلفی که در سطح جامعه رخ می دهد اعم از کلاهبرداری، سرقت مسلحانه و وجود اراذل و اوباش دولت به تکاپوی مبارزه با این قشر افراد افتاده است این در حالی است که توجه به فعالیت این نوع افراد و جرائم سنگین هم تاوان بسیاری در پی دارد و هم تلفات و اگر به خوبی با این قشر مبارزه نشود همچنان ناامنی و آشوب و هرج و مرج و بويژه بی اعتمادی جامعه و دولت و دستگاههای مربوطه همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

شوکت ناظری؛ کارشناس مسائل اجتماعی و پژوهشگر پیرامون این موضوع در گفتگويي به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: از آنجا که وقایع و حوادث پیرامون ما در طول روز کم نیست و ما دست کم در جامعه شاهد اتفاقات ریز و درشت اعم از قتل و غارت و اختلاس و کلاهبرداری سرقت های خرد و کلان مثل سرقت مسلحانه، و غیره هستیم این خود هم از احساس امنیت در بین اجتماع را کم می کند و هم اعتماد عمومی را نسبت به جامعه و افراد و مسئولان کشور سلب می کند و چه بسا پیامدهای ناگواری را هم به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر قوه قضاییه در خصوص کلاهبرداری و جعل، سخت گیری هایی را اعمال کند هرگز دفتر اسناد ثبت به خود اجازه نمی دهد که در این حیطه جعل تخلف کند و یا زمین خواری های کلان صورت بگیرد قطعا افراد عادی درگیر زمین خوارهای میلیاردی نمی شود، افرادی که یا از هوش بالایی برخوردارند و یا پشتوانه قرص و محکمی دارند بدون واهمه ای دست به کلاهبرداری های کلان و یا قاچاق می زنند.
بنابراین باید از ریشه، بررسی کرد و ریشه یابی کرد که چه طور یک جعل و کلاهبرداری و سرقت مسلحانه یا قتل صورت می گیرد و اگر به آگاهی هایی در این زمینه داده شود و افراد از امنیت و تامین اجتماعی و معیشتی و غیره برخوردار شوند کمتر کسی مرتکب جرم و خلاف می شود. و حیثیت انسانی خود را زیر سوال می برد.
سیف الله رشیدی ، حقوق دان می گوید: ریشه یابی کردن جرائم و تخلفات افراد مجرم بخشی از آن به اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی بر می گردد به این معنی که فردی که مذهبی تر است هرگز به خود اجازه نمی دهد که دست به خلاف سنگین بزند مال کسی را به ناحق بخورد. چرا که در چنین حالتی وی خود را در ورطه گناه و اسیر عذاب وجدان می پندارد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حالی که پرهیز از جرم و جرائم و خلاف خاص افراد مذهبی تر نیست و فرد یا افرادی که خود را درگیر و دار گناه و خلاف اسیر می کنند خلافکار نیستند بلکه شرایط و جو حاکم بر زندگی و جامعه آنها را وادار به عمل خلاف می کنند.
حال درجات عصيان در برخی بیشتر و در برخی کمتر است، باید با این نقطه نظر به موضوع نگاه گردد که تا زمانی که آگاهی نباشد فرد در خود اسیر است و سره از نا سره را تشخیص نمی دهد و پس باید ابتدا بر روی بینش ها کار کرد تا وقوع هر نوع عمل خلافی در پیش چشم خود فرد کسب شمرده شود. و از این طریق می توان از وقوع جرائم جلوگیری کرد.
لیلا عبداللهی آسیب شناس اجتماعی و روانشناس معتقد است تا زمانی که از بالا دست با جرائم و فسادهای اخلاقی و مالی مبارزه نشود این موریانه به همه جا رخنه خواهد کرد تارو پود جامعه و اجتماع را به تدریج می بلعد و چیزی جز هرج و مرج و آشوب به جای نمی گذارد و امنیت را از اجتماع مردمی سلب خواهد کرد بنابراین با دادن آگاهي ، فرهنگ سازی باید در صدد جبران مافات بود نه اینکه به جرائم هر چه بیشتر دامن زد و زندان و شکنجه هم تنها راه مبارزه با جرم و جرائم نیست و این عقودهای روانی و ناکامی های فرد مجرم را حل نخواهد کرد بلکه او را بیشتر انتقام جوتر خواهد کرد پس باید به دنبال شیوه های بهتری بود تا امنیت به جامعه لبخند بزند.
محمد علی فضل اللهی وکیل پایه یک دادگستری، می گوید: وضعیت ایران از نظر فساد مالی و اقتصادی در بین 130 کشور رتبه 38 است اگر چه وضع ما از نظر ارزشی از ترکیه بهتر است اما این رتبه پذیرفتنی نیست در حالی که در آمریکا 300 تا 600 میلیارد جرم توسط بقیه سفیرها صورت می گیرد و این نشان می دهد که در این کشور فساد پر رنگ است اما با آنها برخورد می شود و مفسدین را به مردم معرفی می کنند که در این راستا می توان به شرکت ENRON اشاره کرد.
وی گفت: مردم داوطلب امنیت، اعتبار افزایش و اعتماد هستند اگر این عناصر از آنها گرفته شود فساد هرج و مرج یقه آنها را رها نخواهد کرد و هر کسی ساز خود را می زند و احساس مسئولیت جای خود را به تنفر و بی توجهی می دهد که این بسی فاجعه بار است.
رعنا ناصری جامعه شناس گفت: در ماجراهای اخیر فسادهای بانکی و اختلاس های ثورت گرفته در گوشه و کنار کشور اعتماد عمومی را نسبت به این قضیه و مسئولان دولت سلب کرده است و برخی سود جویان که این رفتار را از بالا دستی ها دیدند خود در حدود پیاده کردن راههای دیگری برآمدند و پیش گرفتن راه زمین خواری های کلان ، قاچاق، قتل و غارت تجاوز و سرقت های مسلحانه .
در پی این رفتارهای ناهنجار کسی دیگر به حرف کسی گوش نخواهد کرد چرا که سود جویان متولیان را مجرم می دانند و همین دم راه را برای خلاف آنها بیشتر و بیشتر باز می کند.
وی افزود: وقتی نظارتی نباشد نا امنی تیشه به ریشه آرامش زندگی مردم خواهد زد./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار