آیت‌الله مقتدایی:

احیای نام بزرگان احیای تشیع است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر احیای آثار بزرگانی چون ابن شهر آشوب، گفت: احیای نام علما و بزرگان، احیای تشیع است.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب اظهار کرد: مرحوم ابن شهر آشوب، عالم جلیل‌القدر و جامعی از علم و عمل بود و باید شخصیت ایشان را آن طور که بود معرفی کنید.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ابن شهر آشوب از علمای حدود هزار سال قبل جهان تشیع است که دارای تالیفات بسیار ارزشمندی بوده و کتاب مناقب نمونه‌ای از آن است، افزود: این عالم شیعی از نظر علمی و ذوق و سلیقه ممتاز بوده و باید آثاری که از ایشان در کتابخانه‌ها و جاهای دیگر موجود است، جمع‌آوری و چاپ شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه احیای نام مرحوم ابن شهر آشوب به احیای کتب ایشان است، گفت: این عالم برجسته شیعی علاوه بر مقام علمی دارای زهد، تقوا و تواضع بود و ارادت خاصی به اهل بیت‌(ع) داشت که این امر در آثار ایشان نمایان است.
وی ادامه داد: ابن شهر آشوب مشهور به یکی از عبادت‌کنندگان است، بلکه لقب زینت عبادت‌کنندگان بر او داده‌اند که باید این چهره او نیز نشان داده شود که الگویی برای روحانیت باشد.
عضو جامعه مدرسین با تاکید بر الگو قرار دادن این مرد بزرگ در جامعه علمی کشور خاطرنشان کرد: این چهره باید به نسل امروز معرفی شود تا با عظمت و شان روحانیت آشنا شوند که هیچ‌گاه دنبال مقام و منسب نبودند، چرا که علمایی چون ابن شهر آشوب در عین این که تارک دنیا بودند، اما جایگاه اجتماعی و علمی والایی در نزد مردم داشتند.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ابن شهر آشوب استقلال و موفقیت معنوی خود را حفظ کرد، گفت: علمای شیعه هیچ ‌وقت در زمان و عصر خود مورد تاثیر قدرت‌ها و فرمانروایان قرار نگرفته‌اند و به موقع امر و نهی خود را انجام می‌دادند که این مسایل باید در ضمن زندگی ابن شهر آشوب بررسی و معرفی شود.
وی به روحیه بالای علمای سلف برای مسافرت‌های علمی و تبلیغی اشاره کرد و افزود: در مسافرت‌هایی که علما می‌کردند به دنبال احوال پرسی علمای بلاد آن منطقه بودند که از مقام علمی آنها استفاده کنند، این مسئله روحیه بسیار بالایی می‌خواهد که متاسفانه امروز این روحیات کم است.
‌مقتدایی تاکید کرد: باید جنبه‌های مختلف زندگی ابن شهر آشوب استخراج و مطرح شود؛ چرا که احیای ایشان و سلسله علمایی که در خطه مازندران بودند، می‌تواند الگوی دیگران باشد.
وی با یادآوری اینکه احیای نام بزرگان، احیای علم و سنت تشیع است، گفت: بزرگان و علمای شیعه قطعا مورد توجه حضرت ولی‌عصر‌(عج) بوده و زندگی آنان باید به طوری احیا شود که الگوی دیگران قرار گیرد.
‌مقتدایی خاطرنشان کرد: برگزار‌کنندگان کنگره ابن شهر آشوب باید این را از افتخارات دوران زندگی خود بدانند که با برپایی این کنگره عظیم به اسلام، جهان تشیع و مردم متدین خدمت می‌کنند./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.