مشهد/

خراسان رضوی بیش از 120 میلیون دلار صادرات صنایع چوبی دارد

عضو شورای اصناف کشور گفت: بین 120 تا 150 میلیون دلار سالانه صادرات کالاهای چوبی و مبلمان از خراسان رضوی به کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مشهد، حسن ماجدی صبح امروز در حاشیه نمایشگاه دکوراسیون و تزئینات داخلی در جمع خبرنگاران در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار داشت: در همین راستا این استان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی از این حیث است.
عضو شورای اصناف کشور افزود: در حال حاضر کالاهای وارداتی بدون پرداخت گمرکی به یکی از آفت‌های مهم برای اهالی تولید و اصناف تبدیل شده است.
رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان مشهد نبود نقدینگی را از دیگر مشکلات موجود در این عرصه عنوان کرد و توضیح داد: به دلیل برخی از سیاست‌های نادرست بانک مرکزی در رابطه با موضوع نقدینگی هم‌اکنون با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه هستیم.
وی تعداد متصدیان واحدهای صنفی در مشهد را بالغ بر 3 هزار و 500 واحد برشمرد و متذکر شد: سرمایه در گردش، نقدینگی و وام‌های خرد یکی از دغدغه‌های مهم دست‌اندرکاران اقتصاد و اصناف کشور است.
ماجدی با بیان این که بسته هدفمندی یارانه‌ها به صورت مناسب به بخش اصناف اختصاص پیدا نکرده است، اعلام کرد: شیب اجرایی این قانون باید یک شیب چندان تند می‌بود.
وی یادآور شد: در این صورت شاهد پیشرفت در امر اقتصاد از جنبه‌های مختلف در کشور می‌بودیم.
نایب رئیس مجمع امور تولیدی و خدمات فنی مشهد با بیان اینکه این قانون در بخش صنعت و کشاورزی تا حدودی مناسب اجرایی شد، اظهار داشت: با این حال تحقق این امر در بخش صنفی به هیچ وجه مطلوب نبوده است.
وی ابراز داشت: مهم‌ترین مشکل در بحث هدفمند‌سازی یارانه‌ها در اختیار نگذاشتن سرمایه در گردش و نقدینگی مناسب است.
ماجدی با اشاره به پیشرفت قابل توجه در بحث ماشین‌ و ادوات صنعتی بیان داشت: در حال حاضر از این حیث پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای توسط متخصصان داخلی کشور صورت پذیرفته است.
وی به پرت بیش از 70 درصدی دستگاه‌های چاپ قدیمی خاطرنشان کرد: این میزان پرت در حال حاضر با ورود دستگاه‌های پیشرفته در این صنعت به کمتر از پنج درصد رسیده است.
عضو شورای اصناف کشور، برخی از کشورها را عاجز از تولید بعضی از کالا‌های ایرانی ذکر کرد و افزود: حرفه‌ها و هنرهایی چون معرق‌کاری، منبت‌کاری و کالاها و صنایع دستی از جمله این شغل‌ها است.
وی رو به افول بودن استادکاران صنایع دستی را یکی از چالش‌های پیش رو دانست و یادآور شد: در حال حاضر میل به کارفرمایی به یکی از معضلات بخش‌های مختلف اقتصادی تبدیل شده است./س
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.