معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

مرجع نظارت علمی در آموزش و پرورش گروه‌های آموزشی هستند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مرجع نظارت علمی در آموزش و پرورش گروه‌های آموزشی هستند و باید روش‌ها و شیوه‌های نوین تدریس را به معلمان و دبیران انتقال داده و به سئوالات آنها پاسخگو باشند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل، ابراهیم سحرخیز در نشست با جمعی از مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه نواحی و مناطق استان اردبیل در سالن ولایت سپاه اردبیل اظهار داشت: ایجاد هر تحولی نیروهای آگاه به اوضاع آموزش و پرورش را می‌طلبد که تا با قوت و توانمندی تمام طرح‌ها و برنامه‌های ابتکاری و نوین ادعایی را عملیاتی کند.
وی در خصوص ساختار جدید نظام آموزشی تصریح کرد: طرح 3-3-6 با قوت و قدرت تمام اجرا خواهد شد و دبیران دوره راهنمایی کوچ اجباری به دوره ابتدایی نخواهند داشت بلکه در رشته تخصصی خود تدریس خواهند داشت و اگر دبیری خواست به ابتدایی انتقال یابد استقبال می‌کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص چگونگی تأمین معلمان ششم ابتدایی نیز خاطرنشان کرد: در این خصوص هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد به طوری که با ساماندهی نیروهای جدیدالاستخدام، آموزشیاران نهضتی و 3 هزار و 900 نفر دانشجویان تربیت معلم، استان‌های کشور پیش‌بینی نیروی لازم را مدرسه به مدرسه انجام می‌دهند که استان اردبیل نیز در این مورد بسیار خوب عمل کرده است.
سحرخیز تأکید کرد: لازم است تا در تمام مجتمع‌های آموزشی و پرورشی کارشناسان رایانه به کار گرفته شوند و در این راستا هر مجتمع آموزشی و پرورشی که معاون اجرائی‌اش آشنایی به رایانه نداشته باشد باید در زمان مناسب به فکر نیروی جایگزین باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اشاره کرد و بیان داشت: اردبیل در توسعه رشته فنی و حرفه‌ای از استان‌های برتر کشور است که انتظار می‌رود این پیشگامی خود را در هدایت دانش‌آموزان جدید به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانی حفظ نمایند.
سحرخیز همچنین به اقدام دیگر وزارت آموزش و پرورش در راستای تک نوبته کردن مدارس نیز اشاره کرد و افزود: یک نوبته کردن مدارس در سال آینده هدف ماست و نباید تحت‌الشعاع پایه جدید ششم ابتدائی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: نباید هیچ دانش‌آموز لازم‌التعلیمی در مدارس شبانه‌روزی و آموزش از راه دور ثبت‌نام کنند بلکه باید در مدارس روزانه تحت پوشش قرارگیرند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود هوشمند سازی مدارس را گامی مهم در راستای آشنا ساختن دانش‌آموزان با شیوه‌های جدید آموزشی دانست و تصریح کرد: هدف از هوشمند سازی مدارس هوشمند کردن یک کلاس نیست بلکه تمامی کلاس‌های مدارس تجهیز و هوشمند می‌شوند.

* آینده‌نگری و پژوهش‌ محوری اساس تحول بنیادین است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سحرخیز در ادامه سخنان خود تدوین سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش را یادآور شد و اظهار داشت: این سند به عنوان سند رسمی و عمومی کشور نقشه راه تحول نظام آموزش و پرورش است که از مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود کو مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، کتاب قرآن، سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) و متناسب با فرهنگ و باورهای بومی تدوین شده است.
وی اضافه کرد: در این نگاه تحولی در کنار توجه جدی به پژوهش، مؤلفه آینده‌نگری را نیز ملاک قرار دادیم تا متناسب با نیاز کشور آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی،‌ فضا،‌ تجهیزات و امکانات متحول شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با یادآوری نقش بی‌بدیل معلم در نظام تحولی آموزش و پرورش و متناسب‌سازی با شیوه‌ها و روش‌های جدید تصریح کرد: نگاه ما به این سند برگرفته از نگاه نقشه جامع علمی، اسناد فرا دستی، چشم‌انداز نظام در سال 1404 است که در این امر بیش از 500 نفر پژوهشگر و هزاران کارشناس آموزشی و پرورشی مشارکت کرده و بیش از 70 پژوهش مختلف را در بخش‌ها و یافته‌های مختلف مورد دقت و توجه قرار دادند.
سحرخیز در پایان سخنان خود از این سند به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش برای سال‌های آینده یاد کرد و گفت: ما نیاز به تحول در ساختار محتوا و متناسب‌سازی فضای آموزشی با روحیات و شکوفایی فطرت دانش‌آموزان داشتیم که در نظام جدید آموزشی این امر مورد توجه قرار گرفته است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.