مشهد/

اباصلت؛ خادم مهجور خراسان

در روزگاری كه مشاهير و فقها از بزرگان دوران خود محسوب می‌شدند، پس از مرگشان گرفتن سالگرد از رسوم اصلی به‌شمار می‌رفت ولی اكنون نام‌آوران قرون گذشته به تدريج از ذهن مردم ايران پاك شده‌اند، خواجه اباصلت خادم امام هشتم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد ، در روزگاری كه مشاهير، فقها، علما و نام‌آوران هر قوم و قبيله‌ای از بزرگان دوران خود محسوب می‌شدند، پس از مرگشان گرفتن سالگرد،‌ يادواره و رعايت عزت و احترام برای آن‌ها از رسوم اصلی به‌شمار می‌رفت ولی اكنون نام‌آوران قرون گذشته خراسان و ايران به تدريج از ذهن شهروندان و مردم ايران پاك شده‌اند.

خواجه اباصلت يكی از همراهان و نزديكان به امام هشتم سال‌هاست كه در نزديكی شهر مشهد دفن و محل دفن ايشان تبديل به زيارتگاه شده است ولی با اينكه در پی معرفی اين شخصيت گام‌هايی برداشته شده ولي هنوز شاهد حضور زائر و گردشگر در اين بقعه نيستيم.

آرامگاه خواجه اباصلت در جنوب شرقی و در 14 كيلومتری شهر مشهد و پنج كيلومتری جاده بهشت رضا(ع) واقع شده است. اين مكان از قرن‌ها پيش مزار و مورد توجه شيعيان بوده و چنانچه امروزه نيز معمول است كه گروهی برای تقرب به خواجه، وصّيت می‌كردند كه در كنار وی برای هميشه آرام گيرند و اين از سنگ قبرهای كهن كه در پيرامون آرامگاه خواجه هست، كاملاً مشهود است و نشان می‌دهد كه حتی بسياری از عرفای بزرگ نيز در اينجا مدفون هستند.

بنای اصلی بقعه خواجه اباصلت چهار ضلعی است و از هر سو به وسيله چهار در به بيرون مرتبط می‌شود، كاشی هفت رنگ، دو رواق مستطيلی شكل و آينه‌كاری‌های اين بنا از جمله تزئينات است.

يكی از برترين چهره‌های نام آشنای شيعيان، عبدالسلام بن صالح معروف به اباصلت هروی است كه ايشان محدثی برجسته و مؤلفی از مؤلفان شيعه بوده و اخبار وفات امام رضا(ع) غالباً از وی روايت شده است.

در معرفی شخصيت اباصلت غفلت‌هايی صورت گرفته است و شخصيت ايشان مهجور مانده و اين نبود معرفی كامل، در حالی است كه اباصلت افتخار همراهی و ورود به زندگی شخصی و خصوصی امام رضا(ع) را داشته است.

نقل حديث و روايات از امام رضا(ع) و امانت‌داری از ديگر ويژگی‌ها و افتخارات اباصلت به‌شمار می‌رود.  /س

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.