بوشهر/

افزايش 3 برابري توليد گاز در پارس جنوبي

با تزریق 20 میلیارد دلار سرمایه به فازهای در دست ساخت پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز از این میدان سه برابر بیشتر می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مدیر عامل شرکت نفت وگاز پارس گفت اکنون روزانه حدود 265 میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی تولید می شود که تنها با جذب 20 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز ، این رقم به روزانه 750 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

سوری ارزش تولید روزانه 500 میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی را بیش از 70 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و افزود این سودآوری با 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری محقق می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ، سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی 14 فاز در دست اجرای پارس جنوبی را 50 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت در صورتی که تنها 20 میلیارد دلار در فازهای باقی مانده پارس جنوبی سرمایه گذاری شود این طرح ها به تولید خواهد رسید و 30 میلیارد دلار باقی مانده در مدت یک تا 2 سال از محل تولید و جذب منابع حاصل از فروش محصولات آن تامین می شود. از 24 فازی که برای برداشت سهم 14 تریلیون متر مکعبی کشورمان از مخزن پارس جنوبی مستقر می شود تا کنون 10 فاز با ظرفیت تولید هر کدام 25 میلیون متر مکعب در مدار تولید قرار گرفته و اجرای 14 فاز باقیمانده هم بر اساس قراردادی که بین وزارت نفت و شرکت های داخلی منعقد شده است از خرداد پارسال آغاز شده و قرار است در مدت 35 ماه این فازها در مدار تولید قرار گیرند.
  سوری یکی از راه های تامین منابع مالی پارس جنوبی را انتشار اوراق مشارکت دانست و گفت در صورتی که اوراق مشارکت پارس جنوبی با سود بالای 30 تا 35 درصد هم منتشر شود، سودهی خواهد داشت، زیرا هر روز تاخیر در برداشت از این فازها زیان بزرگی به کشور وارد می کند و سود حاصل از برداشت از این میدان بسیار بالاست. وزارت نفت قصد دارد تا سال 94 تولید گاز طبیعی از این گنج ملی را تا دو سال آینده به روزانه 800 میلیون متر مکعب برساند.

سوری گفت هر6 ماه یک فاز میدان گازی پارس جنوبی راه اندازی می شود تا مراحل باقیمانده تا سال 94 در مدار تولید قرار گیرند.

میانگین برداشت شریک قطری ما از این میدان اکنون 320 تا 365 میلیون مترمکعب یعنی حدود 2 برابر ایران است.

برای بهره برداری از همه فازهای عسلویه ، باید سالانه 15 میلیارد دلار در مدت چهار سال متوالی به طرحهای در دست اجرای این میدان  است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.