اصفهان/

موسیقی کار ایران باید ثبت جهانی شود

یک موسیقیدان اصفهانی گفت: ایران دارای گنج بزرگی با عنوان موسیقی کار است، این موسیقی باید به ثبت جهانی برسد تا از نابودی آن جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مهرداد آریافر در مورد موسیقی کار اظهار داشت: موسیقی کار در ایران که موسیقی شبانی یا چوپانی نمونه‎ای از آن است، گنجی است که بخشی مهمی از آن در حال از بین رفتن است.
وی افزود: تمام موسیقی‎ها و آیین‎های ایرانی از یک منشأ علمی به وجود آمده است و این امر نشان‎دهنده فرهنگ غنی ایران اسلامی است که ناشناخته و بدون هیچ توجهی در حال نابودی است.
این استاد موسیقی اصفهانی در ادامه بیان داشت: ایران دارای اقوامی مختلفی از لر، کرد و بلوچ و غیره که هرکدام دارای موسیقی‎های باستانی مربوط به خود هستند، موسیقی‎هایی که در ایران باستان هنگام انجام کارهای مختلف به خواندن آنها می‎پرداختند و اکنون از آنها به عنوان رقص یا آواز محلی یاد می‎شود و نمونه آن رقص لری است که در ایران باستان هنگام درو کردن محصول گندم خود آن را انجام می‎دادند.
وی در ادامه به نمونه‎هایی از رقص و آواز محلی در شمال کشور اشاره کرد و گفت: در تمام نقاط ایران می‎توان نمونه‎هایی از این رقص و آواز محلی را مثال زد که از دل تاریخ بیرون آمده و خود به تنهایی می‎تواند گوشه‎های بی‎نظیری از تاریخ را با زبان موسیقی بیان کند و این خود گنجینه‎ای بزرگ برای کشور هنرخیز ایران است.
آریافر اضافه کرد: زمانی که گوش خود را به موسیقی کار می‎سپاریم به صوت‎هایی می‌رسیم که با شغل‌ها ارتباط مستقیم دارند، به عنوان مثال چوپانان که با آوازهای مختلف با گله خود ارتباط برقرار می‎کردند و با همراهی نی، خود را با طبیعت وقف می‎دادند و با آن ارتباط حسی می‎گرفتند.
وی با اشاره به اینکه با بررسی موسیقی‌های کار شغل‌های مختلف، نکات قابل‌توجه و مهمی را می‌توان کشف کرد، گفت: تمام نوازندگان موسیقی کار در نقاط مختلف کشور از اقوام متنوع به نیایش و شکرگزاری خداوند می‌پرداختند، مانند موسیقی و رقص محلی لری  که از زمان صنعتی شدن کشاورزی قسمت‎های اعظمی از این موسیقی کار از بین رفت.
این استاد موسیقی اصفهانی ادامه داد: درست است که با صنعتی شدن می‎توان چیزهای زیادی را به دست آورد، اما در عوض قسمت‎های اعظمی از فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را از دست می‎دهیم، اما باید این آوازها بازشناسی شود و به زندگی‎های امروز بازگردد.
وی با اشاره به اینکه قسمت‎هایی از موسیقی کار استان خراسان در یونسکو ثبت شده است، گفت: مسئولان و به ویژه حوزه هنری باید در راستای ثبت کردن جهانی موسیقی کار ایران تلاش زیادی انجام دهند، زیرا ایران دارای گنجینه‎ای با ارزش در این مورد است که نباید در دل فراموشی سپرده شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.