عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

مراقبت دوران بارداری انتقال ایدز به نوزاد را کاهش می دهد

مراقبت حین و بعد از زایمان در مادران مبتلا به HIV مثبت ریسک انتقال آلودگی به نوزاد را از 45 درصد به 2 درصد کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر نکته دان، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایشHIV و نوزاد که امروز چهاردهم دی برگزار شد گفت: اقداماتی که توسط تیم بهداشت و درمان در حین زایمان و بعد از زایمان برای مادران مبتلا به HIV مثبت انجام می دهند ریسک ابتلای نوزاد به HIV را از 25 تا 45 درصد را به 2 درصد می رساند.

وی گفت: مراقبت دوران بارداری مانند ویزیت ماهانه آزمایشات روتین، تجویز داروهای ضد رترو ویروسی بعد از سه ماهه دوم، انجام سزارین بدون خونریزی از مراقبتهای حین و بعد از زایمان است.

نکته دان تصریح کرد: اگر مادر از نظر فرهنگی به تجهیزات مناسب دسترسی داشته باشد سزارین بدون خونریزی انجام می شود در این نوع سزارین از روشهایی مانند گرما، سرما و وسایل خاص استفاده می شود تا نوزاد با خون مادر در تماس نباشد.

عضو دپارتمان گروه بهداشت اظهار کرد: بعد از زایمان نیز باید سعی شود کودک از شیر مادر تغذیه نکند به دلیل اینکه شانس ابتلا را پایین می آورد بعد از آن نیز بلافاصله برای کودک داروی ضد ویروس به عنوان پیشگیری تجویز می شود.

*50 درصد آلودگی های جدید با ایدز در جوانان کمتر از 25 سال است

وی ادامه داد: اهمیت آلودگی به ایدز یک معضل در ابعاد مختلف اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و روانی در جهان است این بیماری دوره کمون مخفی طولانی دارد که فرد مبتلا می تواند خیلی از افراد را مبتلا کند.

نکته دان افزود: تاکنون 65 میلیون نفر به ایدز مبتلا شده اند و موجب مرگ 30 میلیون نفر نیز شده است.

این متخصص بهداشت عمومی عنوان کرد: در کشورمان تا سال 90 نزدیک به 125/23 نفر که از این میزان 5/91 درصد مردان و 5/8 درصد زنان مبتلا به ایدز شده اند.

حدود 50 درصد آلودگی های جدید با ایدز در جوانان کمتر از 25 سال است

عضو دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ایدز درمان ندارد ولی قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: برنامه های کاهش خطر در رابطه با تزریق مواد مخدر، رابطه جنسی ایمن و ایمن تر،‌ پرهیز از رابطه جنسی تا زمان ازدواج، پایبندی و وفاداری به همسر  است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار