تقویت اعتماد به نفس در رفع کمرویی نوجوانان موثر است

یک روانپزشک گفت: تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می کند که توانمندی ها، شایستگی ها و نقاط قوت خود را بشناسند و آنها را باور کنند.

دکتر امیر رضاچمنی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، گفت: یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری نوجوانان، کمرویی، گوشه گیری و انزواطلبی است که این امر مانع از شکوفایی قابلیت ها و توانمندی های آنان شده و آنها را در ایفای مسؤولیتهای زندگی با مشکلاتی مواجه می کند. نوجوانان کمرو معمولا در موقعیتهای اجتماعی، توجه غیرعادی و غیرمنطقی به خود داشته و ترس از مواجه با دیگران دارند.

وی افزود: آنها معمولا به راحتی نیازهای خود را بیان نمی کنند و عقاید و نظرات خود را اظهار نمی کنند و در برابر خواستهای غیرمعقول و غیرمنطقی دیگران توانای نه گفتن ندارند که این رو در بایستی باعث می شود مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرند.

دکتر چمنی یکی از علل بروز این رفتار در نوجوانان را به نوع رفتارهای والدین نسبت داد و گفت: بعضی از والدین که خود الگوی مناسبی از جهت ابراز وجود و قاطعیت نیستند و یا ارتباطات اجتماعی خوبی ندارند به عنوان الگوهای رفتاری نامناسب برای نوجوانان تلقی می شوند.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل، نحوه فرزندپروری پدر و مادرانی است که بیش از حد کنترل کننده و مراقب هستند و از کودک بیش از حد مراقبت و محافظت می کنند که این امر باعث می شود استقلال نوجوانان کاهش یابد.

وی ادامه داد: والدینی که نوجوان را بویژه در جمع به میزان زیادی امر و نهی می کنند و یا نوجوان را مورد تمسخر، تهدید و سرزنش قرار می دهند در حقیقت توانمندی ابراز وجود را در جمع از آنان می گیرند.

دکتر چمنی در مورد راهکارهای کمک به نوجوانان برای رفع کمرویی نیز گفت: تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می کند که توانمندی ها، شایستگی ها و نقاط قوت خود را بشناسند و آنها را باور کنند تا احساس خودباوری و خودکارآمدی در آنها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این امر به ایجاد احساس خوب و ارزشمند بودن نوجوان کمک می کند و با تقویت عزت نفس نوجوان، قابلیت های خود را شناخته و باور می کند و در نهایت احساس حقارت نخواهد داشت.

این روانپزشک تصریح کرد: پدر و مادر به عنوان الگوهای عملی باید مهارت قاطعیت ورزی و جرات مندی را یاد بگیرند و به فرزندانشان آموزش دهند.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید مسؤولیتهای متناسب با سن و توانمندی نوجوان را به او محول کنند به عنوان مثال واگذاری فعالیتهای اجتماعی به نوجوان سبب احساس شایستگی و توانمندی در او می شود.

دکتر چمنی توصیه کرد: والدین رفتارهای اجتماعی و اظهارنظرهای معقول نوجوانان را در حضور جمع مورد توجه و تشویق قرار دهند چرا که با شرکت دادن آنان در فعالیت های گروهی، اجتماعی، ورزشی و هنری از میزان گوشه گیری و انزواطلبی نوجوان کاسته می شود.

وی ادامه داد: همچنین از مقایسه او با دیگران پرهیز نماییم و از بکار بردن عبارات تحقیرآمیز، عناوین و القاب توهین آمیز پرهیز کنیم.

وی یادآور شد: به نوجوانان توانایی نه گفتن محترمانه بدون احساس گناه و ترس در مقابل خواسته های غیرمعقول و غیرمنطقی دیگران را یاد بدهیم./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
M11
۲۱:۱۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۲
خیلی موثر بود/ممنون