تا سال 2017 شما پسورد خودتان می‌شوید!

پیش‌بینی کمپانی آی‌بی‌ام برای 5 سال آینده حاوی نکات جالبی در مورد سرنوشت "رمزعبور" در آینده است. اگر چه آی‌بی‌ام در گزارشی که ارائه کرده است هیچ اشاره‌ای به چگونگی حفاظت از رمز عبورهای منحصر به فرد ادعایی خود نکرده است.

به گزارش وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از زد دی نت، کمپانی "آی‌بی‌ام" به تازگی پیش‌بینی خود را برای 5 سال آینده دنیای تکنولوژی منتشر کرده است. یکی از مورادی که در این پیش‌بینی به آن پرداخته شده، "رمز عبور" (Password) است.

این کمپانی پیش‌بینی کرده است که رمزعبور در آینده موضوعی غیرضروری و اضافی خواهند بود و افراد، دیگر مجبور نخواهند بود رمزهای عبور مربوط به حساب کاربری‌شان در "فیس‌بوک"، "توئیتر"، "جی‌میل" و بازی‌های شبکه‌ای را به سختی به یاد بیاورند.

همه ما لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که پس از 3 بار تلاش ناموفق برای حدس زدن درست رمز عبور و قفل شدن رمز، تازه آن را به خاطر آورده‌ایم، اما گزارش آی‌بی‌ام نشان می‌دهد نسل آینده چنین دشواری‌هایی را تجربه نخواهند کرد.

طی 5 ساله گذشته تغییر زیادی در مورد روزهای عبور به وجود نیامده است. اغلب ما برای اطمینان خاطر از اینکه اطلاعات شخصی‌مان در سیستم‌های رایانه‌ای حفاظت می‌شود، برای حساب کاربری خود از رمز عبور استفاده می‌کنیم. در برخی موارد، کمپانی‌هایی چون " EyeNet Watch " خدماتی را برای تشخیص افراد از طریق اثر انگشت ارائه داده‌اند که البته این امر فراگیر نیست و مردم عادی از آن استفاده نمی‌کنند.

آی‌بی‌ام مشغول ایجاد تکنولوژی جدیدی است که ویژگی‌های چهره، تصاویر اسکن چشم، فایل‌های صوتی از صدای افراد و حتی DNA را بسیار بیش از آنچه که اکنون مورد مشاهده قرار می‌گیرند، مورد بررسی و ذخیره قرار داده و از آن‌ها به عنوان موارد شخصی برای حفاظت از اطلاعات استفاده ‌کند.

این کمپانی همچنین قصد دارد که کلمات و اعداد را با موارد امنیتی بر مبنای "فاکتورهای بیولوژیکی" چهره شما جایگزین کند و پروفایل‌های منحصر به فردی را بر مبنای DNA ایجاد کند که برای موارد متنوعی نقش رمز عبور شما را ایفا خواهند کرد. این موارد می‌تواند شامل استفاده از یک دستگاه خودپرداز (ATM)، ورود به رایانه شخصی یا حتی ورود به حساب کاربری شخصی در وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی‌ای چون فیس‌بوک و توئیتر باشد.

کارشناسان کمپانی آی‌بی‌ام معتقدند با استفاده از این اطلاعات شخصی، جعل رمز عبور افراد یا سرقت آن دشوار است، اما به این امر که تهیه بانک اطلاعاتی از DNA افراد در سراسر جهان، می‌تواند چه تهدیدات امنیتی عظیم و نقض حریم خصوصی افراد را در پی داشته باشد، سخنی نگفته‌اند. آنها به این نکته که برای حفاظت از این فاکتورهای بیولوژیکی چه تمهیداتی را اندیشیده‌اند نیز اشاره‌ای نکرده‌اند.

نگارنده این مطلب در سایت "زد دی نت" نیز نسبت به این امر ابراز نگرانی کرد و گفت که به تهیه پروفایل‌هایی از DNA افراد، حتی اگر برای مقاصد امنیتی مورد استفاده قرار گیرد، هیچ تمایلی ندارد. اگرچه کارشناسان آی‌بی‌ام ادعا می‌کنند آنچه در پی آن هستند خواست عمومی مردم است!

پیش از این نیز دولت انگلیس قصد داشت کارت‌های شناسایی‌ای بر مبنای ویژگی‌های بیومتریک به شهروندانش ارائه کند که در این زمینه با شکست مواجه شد.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار