برای رسیدن به اهداف واقع بینانه عمل کنید

افراد زیادی همیشه در زندگی گله مند هستند كه خسته شدم، چرا روزگار روی خوش به من نشان نمی دهد این حالت فقط و فقط ناشی از عملکرد ضعیف آنان در برخورد با مشکلات زندگی است.

دکتر سعیده هادی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه گاه حال بد افراد ناشی از اهداف غیر واقع بینانه ای است که انتخاب می کنند گفت: برخی از مردم همیشه از زندگی و حال و روزگار گله مند هستند و مدام می گویند چرا من یک روز خوش ندارم ولی این حالت ناشی از شناخت غلطی است که از خود دارند و دربرخورد با مشکلات ضعیف عمل می کنند.

وی در ادامه افزود: انتخاب اهداف غير واقع بینانه در زندگی موجب می شود در گام های بعدی به اهداف نرسید و این خود موجب کاهش تحمل و صبوری می شود غافل از اینکه چیدمان برنامه ها درست نبوده است.

*خود را سرزنش نکنید

دکتر هادی با بیان اینکه وقتی ظرفیت تحمل افراد کاهش می یابد خود را سرزنش می کنند گفت:‌هرگز خود را مقصر ندانید این کار نتیجه ای جز خودزنی درونی در بر ندارد.

*هرگز نگویید چرا به اهدافم نرسیدم

این روانشناس گفت: معمولا افرادی که به اهداف خود نمی رسند احساس بی لیاقتی می کنند و مدام اظهار می کنند كه چرا به آنچه كه دوست دارم نمي رسم چرا همه مردم به آخر خط رسیده اند ولی من همچنان در ابتدای راه سردرگم مانده ام؟

وی در ادامه افزود: احساس عدم رضایت موجب سقوط افراد و درگیر شدن با مشکل افسردگی می شود.

*توانایی های خود را ارزیابی کنید

دکتر هادی با اشاره به اینکه توجه به استطاعت و توانایی مهمترین راهکار جهت تحقق اهداف است گفت:‌اهداف خود را بر اساس میزان استطاعت و توانایی تان انتخاب کنید.

اگر شکست خوردید آنقدر شجاع باشید که بتوانید مجددا بلند شوید و به تلاش خود ادامه دهید تلاش دوباره نهایت شجاعت است.

*زندگی فقط کار کردن نیست

این روانشناس با تاکید بر اینکه بهتر است پس از شکست در مسیر صحیح زندگی حرکت کنید یادآور شد، همه زندگی کار کردن نیست تلاش کنید احساس لذت بخش بودن زندگی را در خود ایجاد کنید زندگی فقط رسیدن به اهداف خشک نیست می توانید در زندگی به علایق خود بپردازید تفریح کنید با دوستان خود از خاطرات خوب صحبت کنید و به چیزهایی که ممکن است اتفاق بیفتد بیندیشید تلاش کنید خود را از وضعیت یاس و ناامیدی خارج کنید تا به اهدافتان برسید./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار