دبیر علمی کنگره:

کرامت انسانی و حفظ حقوق انسانها در بحث رحم جایگزین حائز اهمیت است

چالشهای حقوقی موجود در بحث رحم جایگزین از لحاظ حقوقی و تبعات قرار داد، از دیدگاه اخلاقی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

دکتر کیارش آرامش، دبیر علمی کنگره سالیانه اخلاق و حقوق باروری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه موضع مادر جانشین یا رحم جایگزین امروز به عنوان روش کمک باروری به نحو گسترده ای در کشور مورد استفاده قرار می گیرد گفت:‌هر ساله جمع تازه ای به مجموعه فرزندان حاصل از این روش افزوده می شوند.

وی در ادامه افزود:‌این فرزندان و پدران و مادرانشان با چالشهای قابل توجه اخلاقی و حقوقی مواجه هستند که باید با رفع ابهام و رازگشایی از این موضوع در جهت رفع این معضل تلاش کرد تا این مشکلات و ابهامها ابعادی بزرگتر و دشوارتر پیدا نکنند.

وی در خصوص محورهای مورد بحث در این همایش گفت: محورهای مورد بحث در این همایش سه روزه مرتبط با بحث پزشکی رحم جایگزین از دیدگاه پزشکی دیدگاه سلامت اجتماعی و روانی و تاثیر حقوقی و اخلاقی آن می باشد.

وی در ادامه افزود:‌بحثهای حقوقی و اخلاقی از عمده عناوینی است که در این کنگره مطرح خواهند شد.

دبیر علمی این کنگره گفت:‌این کنگره دارای 12 تا 18 امتیاز بازآموزی است که بر اساس تخصص شرکت کنندگان متغیر است.

دکتر آرامش با اشاره به چالشهای حقوقی موجود در بحث رحم جایگزین گفت: با عنایت به روابط نسبی ایجاد شده در این بحث فرزند دارای 2 مادر یعنی مادر بیولوژیک و مادر زیست شناختی یعنی مادری که بچه را به دنیا می آورد خواهد بود.

وی در ادامه افزود: رابطه مادری که نقش مادر جانشین را ایفا می کند و زوج از لحاظ حقوقی و تبعات قرارداد دارای مسائل اخلاقی خاص است.

دبیر علمی کنگره با تاکید بر اینکه کرامت انسانی و حقوق انسانها در دیدگاه اخلاقی افرادی که وارد این فرآیند می شوند باید حقوق آنها حفظ شود تا علاوه بر محفوظ ماندن کرامت انسانی آنان، کاری خلاف اخلاق صورت نگیرد و روابط اجتماعی و خانواده جدید نیز دارای بعد روانی و اجتماعی هستند که در این همایش به این موضوع نیز پرداخته می شود.

دکتر آرامش یادآور شد: مباحث پزشکی و فنی این کنگره بیشتر بر ارائه مشکلات موجود در این زمینه متمرکز خواهد بود.

گفتنی است، کنگره سالیانه اخلاق و حقوق باروری با موضوع چالشها و راهکارهای رحم جایگزین صبح روز چهارشنبه چهاردهم دی ماه آغاز به کار کرد و به مدت 3 روز تا 16 دی ماه ادامه خواهد داشت./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار