گرامیداشت یاد و خاطره حمید عاملی برگزار شد؛

یادمان پدر قصه‌گویی ایران در رادیو تهران

یادمان زنده یاد «حمید عاملی» با حضور خانواده این هنرمند در رادیو تهران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛قصه‌های زیبا و صدای گرم مرحوم حمید عاملی خاطره‌ بسیاری از کودکان سال‌های دور است. او سال 1320 در تهران متولد شد و از پنج سالگی قصه‌گویی را شروع کرد. وی با ایفای نقش در نمایشنامه «پرده آبی»، در سن هفت سالگی پا در عرصه نمایش گذاشت.
وی از سال ۱۳۳۷ به گویندگی رادیو در برنامه کارگران پرداخت.راه شب، جانی دالر، قصه ظهر جمعه، نغمه‌های خاموشی، زیر آسمان کبود برخی از برنامه‌های اوست. او در آخرین سال‌های کاری خود گوینده برنامه یک شب از هزار و یک شب رادیو بود و ۹۰۰ قسمت آن را اجرا کرد. آخرین برنامه وی قصه‌ یک روز تعطیل بود که 33 سال به طور مداوم روزهای جمعه از رادیو پخش می‌شد.
زنده یاد حمید عاملی از سال ۱۳۳۴ در مجله‌های کیهان بچه‌ها، اطلاعات هفتگی و روشنفکر داستان‌های کوتاه کودکان می‌نوشت. او اولین کتاب خود را در سال ۱۳۵۲ منتشر کرد، از سال ۱۳۵۹ دست به تولید نوارهای قصه همراه با کتاب زد. حمید عاملی وقتی برای بچه‌ها قصه می‌گفت با تمام وجود احساساتش را به آنان تقدیم می‌کرد و شاید همین عشق او به بچه‌ها بود که باعث شد نام سلام بچه‌ها را برای موسسه انتشاراتی‌ خود انتخاب کند. عاملی در سال 1382 از سوی وزارت ارشاد با بیش از 202 اثر تالیفی و بازنویسی در ردیف پیشکسوتان اهل قلم قرار گرفت.
برخی از آثار او در قصه‌پردازی می‌توان به ج‍وج‍ه‌ اردک‌ زش‍ت‌،ج‍ن‍گ‍ل‌ طل‍س‍م‌ ش‍ده‌، ان‍گ‍ش‍ت‍ر م‍رم‍وز، ب‍ن‍ف‍ش‍ه‌، پ‍ه‍ل‍وان‌ ت‍ی‍رداد، پ‍ی‍رم‍رد و خ‍رس‌، پ‍ی‍ن‍وک‍ی‍و، ت‍ام‌ ش‍س‍ت‍ی‌، ج‍وج‍ه ‌اردک‌ س‍ف‍ی‍د ب‍ی‍گ‍ن‍اه‌، خ‍ال‍ه‌ س‍وس‍ک‍ه‌، خ‍ی‍اط م‍ه‍رب‍ان‌ و ک‍ف‍اش‌ ح‍س‍ود، زی‍ب‍ای‌ خ‍ف‍ت‍ه‌، س‍ف‍ی‍د ب‍رف‍ی‌، س‍ی‍ن‍درلا، ش‍ن‍ل‌ ق‍رم‍زی‌، ع‍م‍و ن‍وروز، ک‍ب‍وت‍ران‌ ف‍داک‍ار، ک‍ف‍اش‌ و ک‍وت‍ول‍ه‌ه‍ا، ه‍ف‍ت‌ دلاور، م‍لا ن‍ص‍رال‍دی‍ن‌ اشاره کرد.
وی که مدتها به بیماری سرطان ریه درگیر بود، سرانجام ۱۶ دی ۱۳۸۶ در بیمارستان کسری بر اثر سرطان در تهران درگذشت./ه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.