اراک/

آب نمک؛ روشی مطمئن برای سینوزیت

در تحقيقاتي كه به تازگي از سوي گروه سلامت و سيستم ايمني بدن در دانشگاه اورگان انجام شد، محققان دريافتند كه شستشوي بيني با آب نمك مي تواند بسيار موثرتر از استفاده از اسپري هاي بيني باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک در اين مطالعه حدود 200 نفر از افرادي كه دچار سينوزيت مزمن بودند انتخاب شدند كه در گروه اول 100 نفر از آنها به مدت 8 هفته از روش شست وشو با آب نمك و در گروه دوم هم 100 نفر از روش اسپري بيني استفاده نمودند. پس از طي اين دوره در گروه اول پس از دو هفته بهبود آشكار علائم گرفتگي بيني و سينوزيت محرز شد و پس از اتمام دوره تقريباً 60 درصد آنها فاقد علائم بيماري بودند در حالي كه در گروه دوم فقط در 40 درصد بهبود علائم مشخص گرديد.

در نتيجه با استفاده از روش ساده و ارزان شست وشوي بيني با آب نمك مي توان اثر بخشي بالايي به همراه درمان هاي لازم در درمان سينوزيت مزمن مشاهده کرد. محققان توصيه مي كنند كه بيماران سينوزيت مزمن از روش مذكور براي كاهش يا از بين بردن علائم خويش استفاده كنند.

از سوي ديگر آب و نمك اگرچه به طور مكفي خواص دهان شويه هاي معمولي را ندارد اما جايگزين مناسبي براي آن به شمار مي رود و چنانچه افراد عادت به استفاده از محلول آب و نمك بعد از مسواك و نخ دندان شوند افزون بر صرفه جويي اقتصادي از بروز بيماري هاي دهان و دندان پيشگيري مي كنند. استفاده از آب و نمك علاوه بر ضدعفوني محيط دهان، ميزان ابتلا به پوسيدگي دندان ها را هم كاهش مي دهد.

شست وشوي روزانه گلو با آب نمك مهمترين و كارآمدترين شيوه پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي حلق است. ضمن اينكه شست وشوي روزانه بيني از بيماري هاي زير جلوگيري مي كند:

سرماخوردگي، سرفه، التهاب چشم، بيني و گلو، التهاب سينوسهاي پيشاني، سردرد، خستگي، بيخوابي و در سرماخوردگي سر، مجاري تنفسي را باز مي كند.

استفاده از آب و نمك براي تميز كردن بيني يكي از روشهاي بسيار قديمي است كه علاوه بر تميز كردن سوراخها از ذرات كثيف و بيماري زا، پوشش مخاطي بيني را هم تقويت مي كند.

براي موثر بود اثر آب و نمك مي بايست درصد نمك (نمك خوراكي و در بهترين حالت، نمك گرفته شده از آب دريا) تنظيم شده باشد. آب بدون نمك يا كم نمك موجب سوزش حفره هاي بيني مي شود. اگر درصد نمك بيشتر از حد مشخص باشد هم تاثير ناخوشايندي خواهد داشت.

تركيب مناسب يك قاشق چايخوري نمك در يك ليتر آب است. اين تركيب را مي توان به صورت فردي و پس از چند بار استفاده، بهتر تنظيم كرد. در برخي كشورها براي شست وشوي بيني از ظرفهاي پلاستيكي كوچكي استفاده مي شود كه اغلب شركتهاي بيمه درماني يا پزشك خانواده قبل از آغاز فصل سرما در اختيار علاقه مندان قرارمي دهند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
عسگر
۱۷:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
اصلا حرف نداره
India
اهو
۱۵:۱۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
من ۲۰ سال سینوزیت دارم کلی وقت و هزینه کردم تو این ۲۰ سال چقد برای داروی سینوزیت هزینه کردم چقدر بدبختی والکی چقدر داروی شیمیایی وارد بدنم شده که خدا می دونه ولی الان دو روز تنها دو روزه با اب نمک می شورم واقعا عالیه واقعا هر چند اولش سخته ولی بعد از استفاده خیلی راحته حداقلش اینه الان دارم معنی نفس کشیدن رو می فهمم واقعا محشره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
پسرم خیلی مشکل داشت حالا که استفاده میکند خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۱۳ تير ۱۳۹۶
خوب نیست از انجام این اعمال خودداری کنید. چون به مغز آسیب وارد میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۶
خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۴:۱۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
من برونشیت و سینوس دارم روزی 1 لیتر راحت فقط از ریه خلط دفع میکنم دنیا پول عکس و ازمایش دادم رفتم سرم شست و شو دادم 1 هفته استفاده دارم میکنم برا من میتونم بگم معجزه کرد خیلی کم کرد عفونت سینوس همراه با انتی بیوتیک دارم مصرف میکنم صبح بلند میشم سر و حال ترم بخاطر راه تنفسم ازاده فعلا 1 هفته شروع کردم نتیجش فوق العاده بوده هرکی اب سینوزیت مزمن داره انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۵
من امتحان کردم نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
من خیلی از این روش استفاده میکنم. اولش سخته ولی بعد از استفاده حالت خوشایندی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
عالی بود ، تشکر!
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۲۰:۳۸ ۱۰ دی ۱۳۹۳
خیلی خوبه