اختصاصی/

توانایی های شگفت انگیز انسان

حافظه فراگیر، طعم شناسی به صورت حرفه ای و درک میدان مغناطیسی زمین از جمله توانایی های شگفت انگیزی است که بعضی از انسان ها از آن بهره می برند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، شاید از دانستن این واقعیت که در میان ما افرادی با توانایی های خارق العاده ای زندگی می کنند، متعجب شوید. مثلا افراد نابینایی که با گوشهایشان می بینند یا فارادی که طعم کلمه ها را متوجه می شوند.
با خواندن مطلب زیر به توانایی های شگفت انگیز انسان ها پی خواهید برد:

هایپرتیمزیا (حافظه فراگیر)
بستگی به طرز فکر شما دارد که این توانایی را استعداد بنامید یا طلسم. افراد محدودی در سراسر جهان از این توانایی بهره مند هستند که قادرند جزئیات روزانه زندگی خود را در گذشته به یاد آورند. فقط کافی است تاریخ روزی از سال های گذشته را به این افراد بدهید، بدون اینکه به حافظه خود فشار بیاورند، اتفاقاتی را که در آن روز برایشان رخ داده با تمام جزئیات برای شما تعریف می کنند. حتی گاهی اتفاقاتی را که در آن تاریخ در سایر نقاط جهان رخ داده هم به یاد می آورند. قبل از اینکه آرزو کنید کاش شما هم چنین توانایی را داشتید، یک نفس عمیق بکشید و خوب فکر کنید. شاید از به خاطر آوردن روزی که تنها نمره 20 کلاس شیمی متعلق به شما بود، احساس خوبی داشته باشید، اما مسلما از به خاطر آوردن خاطرات تلخ گذشته ناراحت خواهید شد.

اکولوکیشن (بازتاب صدا)
همانطور که می دانید دلفین ها و خفاش ها از طریق بازتاب صدا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کنند. بد نیست بدانید که تعداد محدودی از انسان ها هم از چنین توانایی برخوردار هستند. برخی از انسان های بااستعداد که همگی آنها نابینا هستند، توانسته اند این توانایی را درخود پرورش دهند. این افراد قادرند اندازه، فاصله، و ضخامت اشیاء نزدیک را با تولید اصواتی مانند "کلیک" و گوش دادن به صدای بازتاب آن، تشخیص دهند. آنها از بخشی از مغز خود استفاده می کنند که در افراد عادی وظیفه ارسال اطلاعات دیداری را بر عهده دارد.
 "دانیل کیش" که بینایی هر دو چشم خود را بر اثر بیماری "رتینو بلاستوما" (نوعی سرطان چشم) در دوران نوزادی از دست داده، مهارت خاصی در اکولوکیشن دارد. کیش برای تولید صدای "کلیک" زبان خود را سریع و با شدت به سقف دهانش می زند. او به واسطه این توانایی قادر است در خیابان های شلوغ شهر و مسیرهای شیبدار کوه دوچرخه سواری کند. او حتی در بیابان و صحرا هم به تنهایی اردو زده است.
 
سندروم ساوانت
در فیلم "مرد بارانی"، داستین هافمن" نقش "ریموند بیبیت" را بازی کرد، مردی که مبتلا به بیماری "آتیسم" (توهم) بود، اما توانایی فوق العاده ای در حفظ کلیه نام های دفترچه تلفن داشت.

 "سندروم ساوانت" بیشتر در افرادی دیده می شود که دچار اختلالات رشدی هستند. البته برخی افراد بر اثر ضربات شدید وارد شده به سر، به این سندروم مبتلامی شوند. در واقع علت سندرم ساوانت هنوز ناشناخته است. برخی از دانشمندان این بیماری را ژنتیکی و برخی دیگر اکتسابی می دانند. بر اساس برخی فرضیات، علت این اختلال ناشی از تغییر در ژن یا ژن های خاصی از فرد مبتلا است.
 اکثر افراد مبتلا به سندروم ساوانت در انجام کارهای روزمره خود و روابط اجتماعی مشکل دارند. اما در یک یا چند زمینه استعداد فوق العاده ای از خود نشان می دهند. به عنوان مثال برخی از آنها استعداد بی نظیری در پردازش محاسبات ریاضی پیچیده دارند و یا هنرمند و موسیقیدان های ماهری هستند. مهارت افراد مبتلا به سندرم ساوانت در نواختن آلات موسیقی به خصوص پیانو شگفت انگیز است و با یک بار گوش دادن می توانند نت ها را به طور کامل بنوازند.

 به سر "جیسون پجت" که هیچ مدرک تحصیلی ندارد، در یک درگیری خیابانی ضربه محکمی وارد شد. وی پس از این حادثه قادر است مسائل ریاضی پیچیده را به راحتی حل کند و تبدیل به یک نابغه ریاضی شده است. سندروم ساوانت در مردان 4 تا 6 برابر بیشتر از زنان رخ می دهد.

 

طعم شناسان حرفه ای
حدود 25 درصد از انسان ها جوانه های چشایی بیشتری بر روی زبانشان نسبت به سایر افراد دارند. این افراد کمتر به ناراحتی های قلبی دچار می شوند و نسبت به سایرین لاغرتر هستند. چون معمولا طعم غذاهای چرب و شیرین را دوست ندارند. اما از آنجا که از خوردن سبزیجات هم خودداری می کنند،( به خصوص سبزیجاتی که طعم تندی دارند، مانند: کلم بروکسل و کلم معمولی) مستعد ابتلا به برخی سرطان ها هستند.

طعم شناسی زنان نسبت به مردان بهتر است. در ضمن قوه چشایی افرادی که در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی زندگی می کنند، نسبت به دیگر نقاط جهان قوی تر است و  دلیل آن هم هنوز مشخص نیست.
 
دیدن هاله نور اطراف انسان ها
ممکن است عجیب به نظر برسد، اما افرادی در میان ما زندگی می کنند که ادعا می کنند قادرند هاله رنگی افراد مختلف را ببینند. اکثر دانشمندان وجود هر نوع هاله نور مرئی در اطراف بدن یک فرد را رد می کنند و آن را ساخته ذهن انسان ها می دانند. اما کشف اخیر دانشمندان ژاپنی، سایر دانشمندان جهان را به شک انداخته است. بر اساس یافته های دانشمندان ژاپنی، بدن انسان ها مقدار کمی از نور مرئی را از خود منتشر می کنند.

به زبان ساده تر بدن ما در شب و روز می درخشد و شدت نور بدن ما دائم در نوسان است. به خاطر داشته باشید که این نور آنقدر ضعیف است که با چشم انسان قابل دیدن نیست، اما برخی افراد توانایی دیدن آن را دارند. به گفته دانشمندان این هاله نور شامل اطلاعاتی از شئ و یا فرد نیز می باشد. گفته می شود این هاله نوریا همان میدان انرژی، بدن ما را مانند تخم مرغ بزرگی در بر گرفته است. همانطور که ذکر شد طول موج و فرکانس این میدان با چشم فیزیکی قابل رویت نیست، اما با با تمرینات خاصی می توان این هاله نور را دید و حتی آن را لمس کرد.
 
درک میدان مغناطیسی زمین
"درک میدان مغناطیسی زمین" یکی از توانایی های شگفت انگیزحیوانات از جمله پرندگان است که آنها را قادر می سازد مسیر حرکت ، ارتفاع و موقعیت خود را در هنگام مهاجرت تشخیص دهند. بر اساس مطالعات اخیر باکتری ها هم از این توانایی برخوردار هستند. از دیگر موجوداتی که قادرند میدان مغناطیسی زمین را درک کنند می توان به حشرات میوه، زنبورهای عسل، لاک پشت، کوسه، سفره ماهی، و خرچنگ دریایی اشاره کرد.

 در شبکیه چشم ما پروتئینی به نام "کریپتوکروم" وجود دارد که میدان مغناطیسی زمین را حس می کند. اما این پروتئین زمانی فعال می شود که در چشم حشرات میوه کاشته شود. این توانایی مانند یک جی پی اس عمل می کند که مسیر را در یک سفر طولانی مدت به شما نشان می دهد. اما اینکه چه موقع انسان ها می توانند از این موهبت بهره مند شوند هنوز معلوم نیست. پس بهتر است فعلا با همان جی پی اس به مسافرت بروید.  
 

سینستزیا (حس آمیزی)
تصور کنید که اعداد و حروف رنگ و یا طعم خاصی دارند. یا از نظر شما هر کلمه و یا جمله ای طعم خاص خود را دارد. به این توانایی "سینستزیا" و یا "حس آمیزی" می گویند. سینستزیا زمانی رخ می دهد که تحریک یک گذرگاه حسی یا شناختی به تجربه‌ای خودبخود و بی‌اختیار در یک گذرگاه حسی یا شناختی دیگر می‌انجامد.

یعنی سیستم پردازش مغز این افراد به گونه ای است که هم نوع صدا را تشخیص می دهند و هم رنگی متناسب با آن صدا را جلوی چشمانشان می بینند. از نظر افرادی که این توانایی را دارند هر کدام از اعداد، کلمه ها، نمادها و ... شخصیتی منحصر به فرد دارند.

به گفته دانشمندان این توانایی ژنتیکی است و نمی توان آن را نوعی اختلال نامید. چون این توانایی فرد را از انجام کارهای خود بازنمی دارد. دانشمندان معتقد هستند که حواس این افراد با هم ادغام شده و با تحریک یکی از حواس پنجگانه آنها، حس دیگر هم تحریک می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده از هر 20 الی 23 نفر، تنها یک نفر این توانایی منحصر به فرد را دارد./ ق پ  
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mahsa
۱۵:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
Jaleb bod
Iran (Islamic Republic of)
Morteza
۱۴:۵۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
سلام .
یا تشکر از نوشته های شما.اگر امکان داشته باشد که منابع این گفتار ها را نیز اعلام بفرمایید، ممنون میشویم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام خوبی؟
آخرین اخبار