اراک/دانشنامه /فرهنگی

موزه صنایع دستی حسن پور کجاست؟

براساس تحقیقات این موزه تاریخی در دوره احمد شاه قاجار و بوسیله 'حاج علی مشیری' از تاجران و بازرگانان فرش سلطان آباد بنا شده كه در ابتدا به عنوان محل شركت فرش و بعدها به عنوان مدرسه ای با نام مدرسه مجیدی به محل تعلیم و تربیت اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک

تاریخچه بنای موزه:

اگرچه درباره بانی و سازنده اولیه بنا اطلاع دقیقی در دست نیست اما با توجه به ماده تاریخ سنه 1335 هجری قمری که در پیشانی نمای ضلع شمالی بنا نوشته شده است.بنا در دوره احمد شاه قاجار احداث شده است.

با توجه به بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته احداث خانه مذکوررا به حاج علی مشیری از تاجران و بازرگانان فرش در سلطان آباد(اراک امروزی) نسبت می دهند.این بنا در ابتدا بعنوان محل شرکت فرش و بعدها بعنوان مدرسه ای با نام مدرسه مجیدی به محل تعلیم و تربیت اختصاص یافته است

.مرحوم جوادحسن پور آخرین مالک این بنا بوده که از آن بعنوان خانه مسکونی استفاده نموده است.اثرتاریخی مذکور در سال 1374 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وراث آقای حسن پور خریداری و پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی در سال 1382 به عنوان موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در مرکز استان مرکزی (اراک) مورد بهره برداری قرار گرفته است .این موزه ارزشمند در تاریخ 16/1/1377 به شماره 1985 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موقعیت موزه: این خانه در بافت تاریخی اراک و مجموعه بازار در گذر سپهداری به فاصله 5 متری از گذر اصلی مجموعه بازار واقع شده بطوریکه از منزل مذکور می توان به قدیمی ترین مدرسه و مسجد شهر یعنی مدرسه سپهداری و نیز به قدیمی ترین حمام به نام حمام چهارسوق وسایر نقاط بازار دسترسی پیدا کرد.

مشخصات خانه حسن پور:

خانه حسن پورهمچون بناهای اولیه مسکونی شهر سلطان آباد(اراک فعلی) بنایی است درون گرا با یک حیاط مرکزی و در سه جهت شرق، غرب و شمال دارای اتاق هایی است که به سمت حیاط گشوده می شود. این بنا در زمینی به مساحت 600 مترمربع در دو طبقه احداث شده و طبقه همکف اتافهای زمستان نشین و طبقه اول اتاقهای شاه نشین و تابستان نشین را شامل می شود.سازه اصلی بنا از خشت تشکیل شده و پی ها را بوسیله سنگهای بزرگ و دوغاب گل و آهک ساخته اند.نماسازی بنا با استفاده از آجر انجام شده و عمده تزئینات بنا را تزئینات کاشی کاری و آجرکاری تشکیل می دهد. بنا از سه سوی

غرب، شرق و شمال دارای قسمت شبستان و اعیان نشین می باشد اما از طرف جنوب فاقد مثتحد ثات است.در قسمت شبستانها اطاقهای مسکونی ،آشپزخانه، انبار، دستشویی و نانواخانه واقع شده است و در آشپزخانه و انبار جایگاهی مخصوص ذخیره انواع مواد غذایی وجود دارد.سراسر قسمت اعیان نشین از طریق درب ها و گذرگاهها به یکدیگر راه دارند و کف حیاط حدود 5/1 متر از کف خیابان پایین تر بوده و اتاقها نور لازم را از حیاط می گیرند.

مصالح بکار رفته در این ساختمان از سنگ آهک ، آجر، خشت و گل ، چوب تشکیل شده و تمامی نمای بیرونی با آجر کاشی و اشکال اسلیمی آجری تزیین شده است.

بخش های مختلف موزه:

-گالری خط و خطاطی: که در این مجموعه آثار خوشنویسی و تذهیب هنرمندان معاصر نمایش داده شده است/-گالری سفال ، شیشه و سرامیک:در این بخش آثار مختلفی از انواع ظروف سفالی، شیشه و سرامیک دیده می شود/-گالری فرش و گلیم : در این بخش فرشهای منطقه ساروق که یکی از مناطق معروف فرش بافی در استان مرکزی است و همچنین گلیم نقش برجسته خمین و دیگر فرشها دیده می شود/-گالری فلز و آثار حجمی: در این بخش آثار قلمزنی هنرمندان اراکی ،ملیله کاری زنجان ، ورشو و برنج بروجرد و دیگر آثار ساخته شده با فلز دیده می شود/-گالری آثار چوبی و منسوجات نیز بخشی دیگر از این موزه است که درآن آثار چوبی منبت و معرق و انواع البسه سنتی به نمایش درآمده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.