بجنورد/

بیش از 7 درصد جمعیت خراسان شمالی سیگاري هستند

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشی گفت:5/7 درصد جمعیت استان سیگاری هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد نادر نیک پرست با بیان اینکه افراد سيگاري به طور متوسط 14 نخ سيگار در روز مصرف کرده و هر نخ سيگار 5/5 دقيقه از عمر افراد مي کاهد گفت: مطابق اين آمار که طي بررسي 4 ساله از سال 85 به دست آمده ، از جمعيت 5/7 درصدي افراد سيگاري استان، 14 درصد در جمعيت مردان و 8/0 درصد جمعيت زنان هستند.

 نيک پرست اظهار داشت : سن شروع استفاده از سيگار در مردان استان 22 سال و در زنان 27 سال بوده  و هر چه اين سن کمتر باشد، عوارض و مضرات مصرف دخانيات بر فرد و زندگي خانوادگي و اجتماعي وي بيشتر خواهد بود.

وی از گرايش رو به فزوني جامعه زنان 15 تا 24 ساله به مصرف قليان در جامعه اشاره کرد و افزود بر اساس تحقيقات استاني زنان به طور متوسط 9/3 بار در روز و مردان يک بار در روز از قليان استفاده می کنند که  مضرات فراواني براي سلامتي فرد به دنبال دارد.

وی تصريح کرد : 90 درصد سرطان هاي ريه و 70 درصد بيماري هاي ريوي در افراد سيگاري بروز مي کند و استعمال 14 نخ سيگار در روز امکان ايجاد سرطان ريه را 8 برابر افزايش مي دهد و اگر اين ميزان به 20 نخ برسد،امکان بروز سرطان ريه نيز تا 20 برابر بيشتر خواهد شد..

نیک پرست خاطر نشان کرد : از هر هزار  نفر که به دليل سرطان ريه فوت مي کنند، 9 هزار نفر سيگاري هستند و شانس ابتلاي زنان سيگاری به اين بيماري به دليل شرايط فيزيولوژيک بدنشان بيشتر و به مصرف تعداد نخ هاي سيگار در روز وابسته است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.