هشدار ماهاتير محمد درخصوص سلطه امريکا بر کشورهاي منطقه

ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی، توافق همكاری های استراتژیك اقتصادی آسیا اقیانوسیه بین برخی كشورهای منطقه و آمریكا را باعث سلطه این كشور بر منطقه عنوان كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، ماهاتیر محمد گفت: حمایت آمریكا از تجارت و صنعت كشورهای منطقه صرفا به منظور گسترش سلطه بر منابع آن ها صورت می گیرد.

توافق نامه همكاری های اقتصادی بین كشورهای منطقه و آمریكا، توافق تجاری آزادی است كه با هدف آزادسازی اقتصاد منطقه آسیا-اقیانوسیه در دستور كار دو طرف قرار گرفته است.

بر اساس این توافقنامه، آمریكا همچنین درصدد است تا بتواند با اقتصاد كشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه از قبیل استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور، مالزی، برونئی و ویتنام كه از رشد اقتصادی چشمگیری برخوردار هستند، ارتباط برقرار كند.

نخست وزیر پیشین مالزی این توافقنامه را با توافق های شكست خورده غرب در مورد تجارت و تعرفه  و كنفرانس اقتصادی آسیا - اقیانوسیه  مقایسه كرد.

ماهاتیر در ادامه تلاش های آمریكا برای جهانی سازی را حیله این كشور برای از بین بردن موانع گمركی كشورهایی دانست كه تاكنون بحث جریان آزاد سرمایه و سرمایه گذاری توسط كشورهای ثروتمند را با تردید می نگریسته اند.

وی افزود: جهان بدون مرز نمی تواند شامل جریان آزاد حركت مردم از یك كشور فقیر به یك كشور ثروتمند شود، از این رو جهانی شدنی كه در آن مرزها نادیده انگاشته شود، وجود نخواهد داشت.

نخست وزیر پیشین مالزی در ادامه تصریح كرد :چون آمریكا نتوانسته اهداف خود را از طرق دیگر به دست آورد بنابراین به فكر استفاده از توافق نامه های تجاری آزاد افتاده است.

سنگاپور پیش از این به امضای این توافقنامه تن داده است و اكنون فشار روی مالزی است تا با آمریكا و اروپا قرارداد تجاری آزاد داشته باشد.

وی ابراز امیدواری كرده است كه دولت این طرح را به آسانی مورد تصویب قرار ندهد و با دقت آن را مطالعه كند.

ماهاتیر همچنین با طرح این پرسش كه آیا مذاكره كنندگان این طرح آن را به دقت مطالعه كرده اند، افزود: مالزی همیشه طرف بازنده بوده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار