"ايران هراسي"، پروژه كاخ سفيد براي برون رفت از بحران

در شرايطي كه بحران اقتصادي و كمبود بودجه كشورهاي اروپايي و آمريكايي را سخت تحت فشار قرارداد، آمريكا براي تأمين بودجه مورد نيازش راه مطمئني را برگزيده است، اين كشور با ايجاد جو "ايران هراسي" ميلياردها دلار سلاح را به كشورهاي حوزه خليج فارس مي فروشد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، چندي پيش در خبرها آمده بود كه ايالات متحده امريكا قصد دارد امارات متحده عربي را به موشك هاي پيشرفته "تاد" مجهز كند، ظاهرا قرارداد همكاري تسليحاتي ميان اين دو روز 25 دسامبر و در آخرين روزهاي سال 2011 منعقد شده است. پيش از اين نيز آمريكا يك قرارداد نظامي و تسليحاتي با عربستان سعودي امضا كرده بود.
با اندكي دقت در قراردادهاي تسليحاتي منعقد شده ميان واشنگتن و كشورهاي حوزه خليج فارس به نكات مهمي مي توان دست يافت.

قبل از هر چيز، موضوعي كه باعث شده آمريكا با توسل به آن يك رقابت تسليحاتي را در منطقه خاورميانه به راه اندازد، طرح موهوم "ايران هراسي" است.

با توجه به اين كه ايران در چند سال اخير در حوزه فناوري هاي نظامي و تسليحاتي به توانمندي هاي قابل توجهي دست يافته و در حوزه انرژي هسته اي نيز جزو معدود كشورهايي است كه به چرخه سوخت هسته اي دست يافته، غرب به رهبري واشنگتن با سوء برداشت از اين موفقيت ها و با استفاده از دستگاه عريض و طويل تبليغاتي خود، ايران را به عنوان تهديدي براي منطقه و با ادعايي بزرگتر براي كل جهان معرفي مي كند.

كشورهاي كوچك حوزه خليج فارس و حتي عربستان كه داعيه رهبري جهان عرب را نيز دارد، ادعاهاي واشنگتن را پذيرفته اند و به زعم خود براي آن كه نفوذ ايران درمنطقه را كاهش دهند و مانع يكه تازي ايران شوند، دست همكاري به واشنگتن داده اند.

البته، آمريكا براي متقاعد كردن و همراه ساختن كشوري مانند رياض يك بازي كثيف را به راه انداخت تا رياض متقاعد شود كه تهران تهديدي بزرگ است. واشنگتن براي دستيابي به هدف خود، طرح ترور سفير عربستان در واشنگتن توسط مأموران سپاه قدس را به راه انداخت. بازي كه رياض به سادگي هرچه تمامتر آن را باور كرد و در مقابل تهران جبهه گرفت.

اما هدف واشنگتن از طرح ايران هراسي در منطقه و جهان چيست؟

1.يكي از اهداف مهم آمريكا از به راه انداختن اين پروژه بهره برداري اقتصادي از آن است. درحالي كه بحران گلوي اقتصاد آمريكا را به سختي مي فشارد و اين كشور به كسري بودجه اي حدود 5/1 تريليون دلار و نرخ بيكاري 9 درصدي دست به گريبان است، مقامات كاخ سفيد به دنبال راه هايي براي جبران اين كسري بودجه عظيم و ايجاد اشتغال هستند.
يكي از صنايع پردرآمد آمريكا، صنعت توليد سلاح و فناوري نظامي است مطمئنا رونق اين حوزه مي تواند براي آمريكا درآمد زا و شغل آفرين باشد بنابراين بايد به دنبال راهي براي رونق دادن به اين صنعت باشد.

به اين ترتيب است كه واشنگتن براي رونق صنعت توليد سلاح و فناوري نظامي اش، پروژه ايران هراسي را به راه مي اندازد.
بگذاريد يك بار ديگر قراردادهاي منعقد شده ميان واشنگتن با رياض و ابوظبي و همچنين عراق را مورد بررسي قرار دهيم تا به حجم درآمد آمريكا از رهگذر اين قراردادها بيشتر پي ببريم.

براساس قرارداد همكاري نظامي آمريكا با امارات، شركت لاكهيد مارتين، قرار است در ازاي دريافت 48/3 ميليارد دلار دو سامانه ضد موشك تاد را به ابوظبي بفروشد. باتوجه به اين كه اين سامانه موشكي بسيار پيشرفته است و براي اولين بار است كه به كشوري فروخته مي شود و از آنجايي كه شيوخ فناوري استفاده از آن را در اختيار ندارند، چندين تكنيسين نيز به ابوظبي اعزام خواهند شد، طرز كار اين سازمان پيشرفته را آموزش دهند. علاوه بر اينف 96 فروند موشك تاد نيز در اختيار ابوظبي قرارخواهد گرفت.

ضمن آن كه آمريكا طي يك قرارداد 58/5 ميليارد دلاري ديگر نيز سامانه را داري را به ابوظبي خواهد فروخت.

"جورج ليتل" سخنگوي پنتاگون در توجيه اين قراردادها بار ديگر به مسئله "ايران هراسي" پرداخته و گفته ما خواهان خليج فارس امن هستيم.

پيش از امارات نيز آمريكا با عربستان وارد معامله شده بود و با قراردادهاي ميلياردي خزانه خود را پركرده است.

بر اساس یکی از قراردادهای نظامی واشنگتن و ریاض که رقم آن حدود 30 میلیارد دلار اعلام شد، عربستان 84 فروند جنگنده F15 را از آمریکا خریداری کند و در کنار آن 70 فروند جنگنده F15 قبلی این کشور نیز به تجهیزات جدید مجهز شوند.

هواپیما سازی بوئینگ که تولید و ساخت این جنگنده ها را بر عهده دارد اعلام کرده با انعقاد این قرارداد ها 50 هزار فرصت شغلی به وجود خواهد آمد.

ناگفته پیداست که این تعداد فرصت شغلی و این میزان در آمد میلیاردی حاصل پروژه ایران هراسی آمریکا است.

مهمتر از همه آن است که آمریکا قرار است طی یک فرایند ده ساله، قراردادهایی به ارزش 60 میلیارد دلار با عربستان منعقد کند. به جز این دو کشور حوزه خلیج فارس، آمریکا با عراق هم قرارداد همکاری امضا کرده است.

البته واشنگتن قرار است، 11 میلیارد دلار به عراق کمک کند تا این کشور آن را صرف خرید جنگنده های F15 نماید. این در حالی است که آمریکا خود نیروی هوایی عراق را در طول هشت سال اشغال نظامی این کشور از بین برده است.

2- آمریکا علاوه بر آن که از طرح "ایران هراسی" به منافع اقتصادی خود می اندیشد، از طرف دیگر از این ترفند در نزدیک تر کردن اعراب و اسرائیل و نهایتا عادی سازی روابط اعراب و اسراییل نیز بهره می گیرد.

کشورهایی مانند عربستان و امارات که با ایران قرابت و نزدیکی فرهنگی و دینی بسیاری دارند، به جای آن که در کنار ایران علیه مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار بگیرند، در دام ترفند ها و نیرنگ ساخته دست آمریکا افتاده و ضمن دوری از ایران با اسرائیل دست دوستی می دهند.

خبرها حاکی از آن است که مقامات ریاض دیدارهای مخفیانه ای با سران رژیم صهیونیستی داشته اند.

تبلیغات و پروژه ایران هراسی آمریکا ظاهرا موفقیت آمیز بوده است، زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس را سخت نگران کرده است.

با وجود آن که تاریخ شهادت می دهد ایرانیان صلح طلب هستند و هرگز در اندیشه تجاوز به کشور دیگری نبوده اند و حداقل مواضع ما پس از انقلاب نشان دهنده این ادعا است، اما پروپگاندای غرب شیوخ ساده لوح را سخت تحت تاثیر قرار داده و آنها حاضر شده اند پول های نفت خود را به خزانه آمریکا منتقل کنند و در عوض تسلیحاتی خریداری کنند که حتی روش کار آنها را نیز نمی دانند. به نظر می رسد نمایش اخیر قدرت ایرانیان در خلیخ فارس نیز مزید بر علت شده حال آن که پیام این رزمایش دفاع از آبهای خلیج فارس بود، نه تهدید کشورهای این منطقه اما بار دیگر غرب که به توانمندی ایران اذعان کرد، از آن بهره برداری منفعت طلبانه کرد و بار دیگر ایران را تهدیدی برای منطقه خواند تا بتواند جیب خود را از پول های هنگفت عربی پر کند.

در مقاله ای که اخیرا گاردین به چاپ رسانده بود، گفته شده بود شرکت های اسلحه سازی عاملان اصلی راه اندازی جنگ ها هستند تا از این قبل به فروش محصولات خود بپردازند و سود کلانی به دست آورند. این سیاست در مورد آمریکا کاملا صادق است و واشنگتن برای این کار جنگ روانی ایران هراسی را به راه انداخته تا در صورت توان، جنگ اصلی و درگیری در منطقه را دامن بزند./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار