تاخير در اعلام نتايج انتخابات مصر ترس از کودتا را افزايش داده

تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر ترس از کودتا در این کشور را افزایش داده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به  نقل از روزنامه دیلی تلگراف، کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری هنوز سرگرم رسیدگی به شکایات درباره این انتخابات است و برای همین اعلان نتایج که قرار بود روز پنجشنبه باشد به تاخیر می افتد.
حاتم بجاتو دبیر کل کمیسیون انتخابات به گفت: ما نمی توانیم بگوییم زمان اعلام نتیجه انتخابات دقیقا کی خواهد بود زیرا اکنون در مرحله شنیدن سخنان نمایندگان نامزدها هستیم. این کمیسیون پس از آن تشکیل جلسه خواهد داد تا مشخص کند که آیا شکایات را وارد می داند یا خیر.
اخوان المسلمین و بیشتر روزنامه های مصر و هیئت های مستقل مدعی اند که محمد مرسی، رئیس شاخه سیاسی اخوان المسلمین یعنی حزب آزادی و عدالت، با اختلاف کم و با کسب 52 درصد آراء در برابر 48 درصد رای احمد شفیق در انتخابات پیروز شده است.
تلاش برای جلوگیری از ریاست جمهوری مرسی، آن هم پس از آن که شورای نظامی حاکم بر مصر پارلمان تحت کنترل اخوان المسلمین را منحل کرد و اختیارات پارلمان را بر عهده گرفت، ممکن است به یک رویارویی و کشمکش فاجعه آمیز ختم شود.
محمود غزلان از سخنگویان اخوان المسلمین پیشتر هشدار داده بود که شورای عالی نیروهای مسلح ممکن است بخواهد نتیجه انتخابات را به سرقت ببرد. وی گفت خودداری احمد شفیق، ژنرال سابق و آخرین نخست وزیر حسنی مبارک از پذیرفتن شکست و تاکید وی بر اینکه خود را پیروز انتخابات اعلام خواهد کرد شک و تردیدها را درباره اینکه ارتش نیات بدی در سر دارد افزایش داده است.
غزلان گفت: اگر شفیق خود را برنده اعلام کند، معلوم خواهد شد که قصد کودتا دارند. این دست درازی به نتیجه انتخابات ممکن است به رویارویی میان مردم و ارتش منجر شود.
بدگمانی به نیات ارتش در میان اخوان المسلمین و نیز انقلابیون جوان و سکولار با اعلان ناگهانی- و اشتباه -اینکه حسنی مبارک سه شنبه شب دچار مرگ بالینی شده است، افزایش یافت.
رای گیری یکشنبه شب پایان یافت و 14 هزار مرکز رای گیری صبح روز بعد نتایج خود را به کمیسیون انتخابات و نامزدها اعلام کردند. شفیق هنوز مشخص نکرده است که چگونه ارقام وی از جمع آراء با بقیه ارقام متفاوت است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار